10. انجير
178. قسم خداوند به انجير، جهت بيان وقوع شكل وجودى انسان، در زيباترين و استوارترين ساختارها:
وَ التِّينِ ... لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ.
تين (95) 1 و 4
11. انسان
179. قسم خداوند به انسان گواهىدهنده بر توحيد، براى لعن و نفرين بر اصحاب اخدود:
وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. [1]
بروج (85) 3 و 4
180. قسم خداوند به آفرينش متعادل و به دور از افراط و تفريط انسان:
وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها. [2]
شمس (91) 7
181. قسم خداوند به انسان توليد مثل كننده و فرزندانش:
وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ.
بلد (90) 3
12. باد
182. قسم خداوند به انواع بادها، جهت تأكيد بر حتميّت معاد:
وَ الذَّارِياتِ ذَرْواً فَالْحامِلاتِ وِقْراً فَالْجارِياتِ يُسْراً فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ. [3]
ذاريات (51) 1-/ 5
وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً وَ النَّاشِراتِ نَشْراً فَالْفارِقاتِ فَرْقاً إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ. [4]
مرسلات (77) 1-/ 4 و 7
13. بناكننده آسمان
--) همين مدخل، قسم خدا، موارد قسم خدا، خدا
14. بناى آسمان
183. قسم خداوند به بناى آسمان، با استحكام آن:
وَ السَّماءِ وَ ما بَناها. [5]
شمس (91) 5
15. بيتالمعمور
184. قسم خداوند به بيتالمعمور:
وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ.
طور (52) 4
16. بيتالمقدّس
185. قسم خداوند به بيتالمقدّس، سرزمين انجير و زيتون:
وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ. [6]
تين (95) 1
17. پدر
186. قسم خدا به پدر و مولود او:
18. تاق
187. قسم خداوند به جفت و تاق:
وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ.
فجر (89) 3
19. تورات
188. قسم به تورات، كتاب نگاشته شده مبنى بر قطعى بودن عذاب پروردگار:
وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ. [7]
طور (52) 2 و 7
[1] . بنا بر قولى منظور از شاهد انسان است كه به توحيدشهادت مىدهد. (التفسير الكبير، ج 11، ص 108)
[2] . در اينكه مقصود از «نفس» آيا روح است يا مجموع جسم و جان، دو احتمال است. برداشت بر اساس احتمال دوم است
[3] . مراد از چهار آيه مذكور، بادها است. (التفسير الكبير، ج 10، ص 161؛ الميزان، ج 18، ص 365)
[4] . بنا بر قولى، مقصود از پنج آيه مذكور باد است. (التفسير الكبير، ج 10، ص 765)
[5] . در احتمالى، مراد از «ما بناها» يعنى بناى آسمان با استحكام و نظم آن. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 755)
[6] . در احتمالى، منظور از «زيتون» در «الزّيتون» بيتالمقدّس است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 775)
[7] . بنا بر قولى، مقصود از «كتاب مسطور»، تورات است. (همان، ج 9-/ 10، ص 247)