وَ إِنَّ الدِّينَ لَواقِعٌ.
ذاريات (51) 2 و 5 و 6
5. ابراهيم عليه السلام
167. قسم خداوند به ابراهيم عليه السلام براى آفريده شدن انسان در رنج و سختى:
وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ. [1]
بلد (90) 3 و 4
6. اسب مجاهدان
168. قسم خداوند به اسبان تازنده و نفسزننده، در راه جهاد:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً. [2]
عاديات (100) 1
169. قسم خداوند به اسبان هجومآورنده بر دشمنان، هنگام صبحدم:
فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً.
عاديات (100) 3
170. قسم خداوند به اسبان جنگى هجوم آورنده بر دشمنان دين، و پديدآورنده غبار شديد:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً فَالْمُورِياتِ قَدْحاً فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً.
عاديات (100) 1 و 2 و 4
171. قسم خداوند به اسبان تيزپاى مجاهدان، براى تأكيد بر ناسپاسى نوع انسانها:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً فَالْمُورِياتِ قَدْحاً إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ.
عاديات (100) 1 و 2 و 6
172. قسم خداوند به اسبان تيزپاى مجاهدان، جهت تأكيد بر آگاهى دشمنان اسلام، از خوى ناسپاسى خويش:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً فَالْمُورِياتِ قَدْحاً إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ وَ إِنَّهُ عَلى ذلِكَ لَشَهِيدٌ.
عاديات (100) 1 و 2 و 6 و 7
173. قسم خداوند به مركب مجاهدان براى بيان شدّت مال دوستى دشمنان دين:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً فَالْمُورِياتِ قَدْحاً وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ.
عاديات (100) 1 و 2 و 8
174. قسم خداوند به اسبهاى هجوم برنده بر قلب سپاه دشمن، هنگام جهاد:
وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً فَالْمُورِياتِ قَدْحاً فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً.
عاديات (100) 1 و 2 و 5
7. اسماعيل عليه السلام
175. قسم خداوند به اسماعيل عليه السلام براى آفريده شدن انسان در رنج و سختى:
وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ.
8. امّتها
176. قسم خدا به امّتها، جهت تأكيد بر نفرين و لعن بر اصحاب اخدود:
وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. [3]
بروج (85) 3 و 4
9. انبيا
177. قسم خداوند به انبيا، براى نفرين و لعن بر اصحاب اخدود:
وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. [4]
[1] . بنا بر قولى، مراد از «والد» ابراهيم عليه السلام و «ما ولد» فرزندش است. (جامعالبيان، ج 15، جزء 30، ص 246)
[2] . بنا بر قولى، مقصود از «عاديات» اسبانى است كه در ميدان جهاد نفس نفس مىزنند. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 803)
[3] . بنا بر قولى، مقصود از «شاهد» انبيا و مقصود از «مشهود» امّتها است. (التفسير الكبير، ج 11، ص 108)
[4] . بنا بر قولى، مقصود از «شاهد» انبيا و مقصود از «مشهود» امّتها است. (همان)