مىكنيم كه با نزول آيه، مؤمنان از دشنام و ناسزا دادن مشركان و
خدايانشان نهى شدند. [1]
عمرو بن جموح
عمرو بن جموح بن زيد انصارى خزرجى از بدريّون و از شهداى احُد بود. [2] برخى مفسّران، آيه 219 بقره (2) را
درباره وى دانستهاند. او در حالى كه پيرمردى كهنسال بود از مقدار انفاق در جهاد
سؤال كرد و آيه ضمن ترغيب مؤمنان به انفاق، محدوده آن را تبيين نمود. [3]
عمرو بن هشام
--) ابوجهل
عمره
عُمرَه، به معناى زيارت است و از ريشه عمارت اخذ شده، زيرا زائر با
زيارتش مكان زيارت را آباد مىكند [4] و در [اصطلاح] شرع به معناى زيارت كردن خانه خدا است، براى انجام
دادن مناسك مخصوص در هر زمانى از سال باشد. [5] در اين مدخل از واژههاى «عمرة»، «اعتمر» و از آيات مربوط به «حج»
استفاده شده است.
[6] . برخى از فقيهان بر اين باورند كه جمله «اتمّوا الحج والعمرة
للّه» بر وجوب عمره نيز دلالت دارد، زيرا اصل در امر وجوب و «العمرة» به وسيله
«واو» بر «اتمّوا الحج» عطف شده است، از اين رو در وجوب با حج مساوى است.
(منتهىالمطلب، ج 2، ص 876) برخى نيز بر آن ادّعاى اجماع كردهاند.
(الينابيعالفقهيّه، ج 7، ص 379؛ فقهالقرآن، ج 1، ص 321)