[1] . «محصور»، محرمى است كه به علّت مرض و يا ترس و يا منع دشمن
نتواند اعمال حج و يا عمره را انجام دهد و يا به پايان برساند. (مجمعالبيان، ج
1-/ 2، ص 519)
[2] . در اينكه محلّ قربانى كجا است مورد اختلاف است. بر اساس مذهب
شيعه براى كسى كه بر اثر مرض، محصور شده محلّ قربانى حرم است و براى كسى كه به
وسيله دشمن محصور شده محلّى است كه به وسيله دشمن بازداشته مىشود، چنانكه پيامبر
صلى الله عليه و آله در حديبيّه قربانى نمود. (همان)
[3] . مقصود از «للّه»، لوجه اللّه است؛ يعنى عمره و حج را براى
خدا انجام دهيد. (زبدةالبيان، ص 232)
[4] . «يبتغون فضلًا من ربّهم» يعنى از خداوند خواهان سود در تجارت
و كسب و كار خود هستند. (التبيان، ج 3، ص 421)
[5] . مقصود از «مقصّرين» كوتاه كردن قسمتى از موى سراست. (مجمع
البيان، ج 9-/ 10، ص 190)
[6] . بر اساس نظر فقهاى اماميّه، منظور از طواف در آيه ياد شده،
طواف نساء است و اين طواف، پس از طواف زيارت است. (همان، ج 7-/ 8، ص 130)