[1] . مقصود از «سيماهم» نشانههاىآشكار در صورتهاىشان است.
(الميزان، ج 19، ص 107)
[2] . «زرقه» به رنگهاى بين سفيدى و سياهى (كبود) گفته مىشود.
(مفردات، ص 379، «زرق»). برخى گفتهاند: مقصود اين است كه آنها كوراند؛ چرا كه اگر
نور بينايى چشم از بين برود كبود مىشود. مؤيّد آن آيه 97 سوره اسراء است. ديدگاه
ديگر اين است كه مقصود تغيير رنگ بدن آنها از شدّت عطش است؛ زيرا عطش زياد، سبب
تغيير سياهى چشم و نمودار شدن به رنگ كبود مىشود كه چنين چهرههايى ناخوشايند است.
(الميزان، ج 14، ص 209)
[3] . مفسّران در شأن نزول آيه ياد شده آوردهاند: پيامبر صلى الله
عليه و آله بسيار علاقهمند بود كه قبله او كعبه باشد؛ ازاينرو مدام به سوى آسمان
نگاه مىكرد، به اين اميد كه جبرئيل در اين باره وحى الهى را بياورد.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 419؛ الدّرّالمنثور، ج 1، ص 146)