صورت بهشتيان
31. نگاه بندگان مخلص خداوند در بهشت، به صورت يكديگر:
إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ. [1]
صافّات (37) 40 و 43 و 44
32. شناخته شدن بهشتيان از سوى اصحاب اعراف، از روى چهرههاىشان:
وَ نادى أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ ...
وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ ....
اعراف (7) 44 و 46
33. ابرار، داراى چهرههاى شادمان و با نشاط، به سبب بهرهمندى از نعمتهاى بهشتى:
إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ.
مطفّفين (83) 22 و 24
صورت بيماردلان
34. قابل شناخت بودن بيماردلان، از روى سيماىشان براى پيامبر صلى الله عليه و آله، در صورت خواست الهى براى معرّفى كردن آنها:
أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ.
محمّد (47) 29 و 30
صورت تاركان انفاق
35. عبوس و غمناك بودن چهرههاى تاركان انفاق، در قيامت:
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى.
قيامت (75) 24 و 31
صورت تاركان نماز
36. غمناك و عبوس بودن چهره تاركان نماز، در قيامت:
صورت جهنّميان
37. شناخته شدن صورت جهنّميان از سوى اعراف، از روى چهره آنان:
38. سياه بودن چهره بدكاران جهنّمى، همچون پارهاى از شب تاريك:
وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ.
يونس (10) 27
39. سوخته و بد منظر شدن صورت گمراهان، در جهنّم:
وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِيها كالِحُونَ قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ
[1] . مرحوم طبرسى در تفسير «متقابلين» نوشته: با نگاه كردن به صورت يكديگر لذّت مىبرند و چنين نيست كه پشت به يكديگر باشند. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 692)