--) همين مدخل، اعتدال در صدا، صدا در نماز، صدا در دعا
[1] . برخى مفسّران، مقصود از «معروف» در آيه ياد شده را به مستقيم
(معتدل) به دور از هرگونه ريبه و تهمت و موافق با دين اسلام تفسير كردهاند.
(مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 558) و به گفته برخى، «معروف» گفتارى است كه با لحن خود
از هرگونه اشارهاى به فساد و ريبه مبرّا بوده، تنها بر مدلول خود دلالت داشته
باشد و مطابق با شرع و عرف اسلامى باشد. (الميزان، ج 16، ص 309)
[2] . بر اساس يك احتمال، مقصود از «صلاة» دعاست. (مجمعالبيان، ج
5-/ 6، ص 689؛ الكشّاف، ج 2، ص 701)
[3] . مقصود از آيه اين است كه كمى صداى خود را بالا آوريد و خيلى
زياد آن را بلند نكنيد؛ بلكه حدّ وسط و اعتدال را مراعات كنيد. (مجمعالبيان، ج
3-/ 4، ص 792)
[4] . «جهر» صداى خيلى بلند و «اخفات» صداى خيلىآهسته است. بين
اين دو اعتدال است. (الميزان، ج 13، ص 225)
[5] . از امام صادق عليه السلام درباره «إنّ أنكر الأصوات» نقل شده
است: بدترين صداها عطسه بلند و زشت است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 500)
[6] . «لهم فيها زفير» يعنى صدايى همانند صداى الاغ كه از شدّت
تنفّس جهنّميان هنگام سوختن در آتش پديد مىآيد. (همان، ص 102)
[7] . احتمال دارد، مقصود از «و اختلاف ألسنتكم» تفاوت در نغمهها
و صداها باشد. (الميزان، ج 16، ص 167)