[1] . «صبغةاللّه» مصدر مؤكّد و منصوب به «آمنّا باللَّه» است
(الكشّاف، ج 1، ص 196) و مرتبط به آيه «قولوا آمنّا» مىباشد و معناى آن چنين است:
ايمان آورديم به ... ايمانى كه صبغةاللَّه (رنگ خدايى) است. «صبغة» مصدر نوعى و به
معناى رنگآميزى كردن است و در آيه شريفه، مفعول مطلق فعل محذوف «صبغنا» مىباشد.
(تفسير التحريروالتنوير، ج 1، ص 742) اشاره به رسم يهود و نصارا دارد كه براى
تطهير فرزندانشان آنان را با آبى مخصوص به نام «معموديّه» شستشو مىدادند.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 407)
[2] . مقصود از «نحن له عابدون» اين است كه ما (مسلمانان) در
عبوديّت و پيروى از دين ابراهيم عليه السلام داراى صبغةاللّه و رنگ خدايى هستيم.
(همان، ج 1-/ 2، ص 407)
[3] . «و نحن له عابدون» در موضع حال و بيان علّت براى «صبغةاللَّه
...» است. (الميزان، ج 1، ص 313)