8. لزوم پرهيز اهل ايمان، از دشنام دادن با القاب زشت به يكديگر:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ ....
حجرات (49) 11
پاسخ دشنام
9. برخورد شايسته بندگان خالص خداوند، پاسخى مناسب در برابر دشنامهاى جاهلان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ ... وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً. [1]
فرقان (25) 63
نيز--) عبادالرّحمان
توبه از دشنام
10. لزوم توبه مؤمنان، از دشنامگويى به يكديگر:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ ...
وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ.
تهديد به دشنام
11. تهديد ابراهيم عليه السلام به دشنام از سوى آزر، به جهت رويگردانى آن حضرت از بتها:
قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِي يا إِبْراهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِي مَلِيًّا. [2]
مريم (19) 46
دشنام به بتها
12. دشنام به بتهاى مشركان، موجب دشنام آنان به خداوند، از روى جهالت:
وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ ....
انعام (6) 108
13. دشنام به بتها و معبودان مشركان، موجب دشنام آنان به اولياى الهى:
وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ ... [3]
دشنام به بندگان خدا
14. برخورد شايسته بندگان خالص خدا، در برابر دشنامهاى جاهلان به آنان:
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً. [4]
دشنام به خدا
15. دشنام و ناسزاگويى به خداوند، عملى جاهلانه و تجاوز به حريم قدس الهى:
وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ ... [5]
[1] . يك معناى «خاطبهم الجاهلون» مواجه شدن با فحش [دشنام] افراد نادان است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 233)
[2] . مراد از «لأرجمنّك» رجم با سخن است و آن دشنام دادن و سخن زشت مىباشد. (جامعالبيان، ج 9، جزء 16، ص 114)
[3] . در روايتى از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه آمده است: مراد از «سبّ اللّه»، سبّ ولىّ خدا است. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 757، ح 237)
[4] . مراد از «خاطبهم الجاهلون» مواجهه شدن با فحش وناسزاگويى افراد نادان است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 233)
[5] . «عدو» از ريشه «عدى» به معناى ظلم و تجاوز از حدّ است. (مفردات، ص 553، «عدا»)