responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 267
فَرَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضبَنَ أَسِفاً... فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِى کلمه ((غضبان (( صفت مشبهه از ماده غضب است ، و همچنین کلمه ((اسفا(( که از اسف با دو فتحه و به معناى اندوه و شدت غضب است ، و کلمه ((موعد(( به معناى وعده ، و ((اخلاف موعد(( به معناى خلف وعده است ، موسى (علیه السلام ) وقتى از میقات برگشت و آن وضع را دید سخت در خشم شد و پس از چند جمله گفت : چرا وعده اى که دادید که بعد از من نیکو جانشینیم کنید تا من برگردم خلف کرده عهد مرا شکستید؟ مؤ ید این معنا آیه دیگرى است که همین معنا را مى رساند و مى فرماید: ((بئسما خلفتمونى من بعدى ((
و معناى آیه مورد بحث این است که موسى به قوم خود برگشت در حالى که غضبناک و سخت خشمگین - و یا اندوهناک - بود و شروع کرد به ملامت ایشان بر کارى که کرده بودند و گفت : اى قوم مگر پروردگارتان وعده نیکو نداد و آن این بود که تورات را بر ایشان نازل کند که در آن حکم خدا است و عمل به آن مایه سعادت دنیا و آخرت ایشان است و یا این بود که ایشان را از شر دشمن نجات داده ، در زمین مکنتشان دهد، و به نعمتهایى بزرگ اختصاصشان بدهد ((افطال علیکم العهد - آیا من دیر کردم ((؟ که مقصود دیر شدن ، دیر شدن مدت مفارقت موسى از ایشان است ، به طورى که از برگشتن وى ماءیوس شده ، نظامشان مختل شده است ((ام اردتم ان یحل علیکم غضب من ربکم - و یا خواستید غضبى از پروردگارتان به شما برسد((؟ پس به این منظور با کفر به خدا راه طغیان پیش گرفتید، و بعد از ایمان به خدا به پرستش گوساله پرداختید، ((فاخلفتم موعدى ((، و وعده اى که به من دادید که بعد از رفتنم نیکو جانشینیم کنید تخلف کردید.
و چه بسا در معناى جمله ((فاخلفتم موعدى معانى دیگرى گفته شده :
مثلا بعضى گفته اند که : خلف کردن بنى اسرائیل وعده موسى را، این بوده که موسى دستور داده بود دنبال او به میقات بروند و ایشان نرفتند. و بعضى دیگر گفته اند که : موسى دستور داده بود هارون را اطاعت کنند، تا او برگردد، ولى خلف وعده کردند. و از این قبیل اقوال دیگر. قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَک بِمَلْکِنَا... کلمه ((ملک (( - به فتح میم و سکون لام - مصدر از ((ملک - یملک (( است ، و گویا مراد از جمله ،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست