نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 89
9)نهمين
صفت برجسته آنان احترام و حفظ حقوق ديگران است:«آنها كسانى هستند كه هرگز شهادت به
باطل نمىدهند[*][1]».
10)دهمين توصيف اين گروه از بندگان خاص خدا،داشتن چشم بينا و گوش
شنوا به هنگام برخورد با آيات پروردگار است،مىفرمايد:«آنها كسانى هستند كه هرگاه
آيات پروردگارشان به آنها يادآورى شود كر و كور روى آن نمىافتند![**]».
راه خدا را با چشموگوشبسته نمىتوان پيمود،قبل از هر چيز گوش
شنوا و چشم بينا براى پيمودن اين راه لازم است،چشمى باطن نگر و ژرف بين و گوشى
حساس و نكتهشناس.
و اگر درست بينديشيم زيان گروهى كه چشموگوشبسته به گمان خود
دنبال آيات الهى مىروند(منظور منافقان،يا مسلمانان قشرى است كه چشموگوشبسته بر
آيات خدا مىافتند، بىآنكه حقيقت را درك كنند)كمتر از زيان دشمنانى كه آگاهانه
ضربه بر پايۀ آيين حق مىزنند نيست،بلكه به مراتب بيشتر است.
11)يازدهمين ويژگى اين مؤمنان راستين آن است كه توجه خاصى به تربيت
فرزند و خانواده خويش دارند و براى خود در برابر آنها مسئوليت فوقالعادهاى
قايلند:«آنها پيوسته از درگاه خدا مىخواهند و مىگويند پروردگارا از همسران و
فرزندان ما،مايۀ روشنى چشم ما قرار ده[***]».
مسئله تربيت فرزند و راهنمايى همسر،و وظيفۀ پدران و مادران
در برابر كودكان خود
[1] در
اين آيه بعضى«شهادت زور»را به معنى«شهادت باطل»دانستهاند و بعضى منظور
از«شهود»راهمان«حضور»مىدانند و در رواياتى كه از طرف امامان(ع)رسيده است به
مجلس«غنا»تفسير شده،همانمجالسى كه در آنها خوانندگى لهوى توأم با نواختن
آلات موسيقى يا بدون آن انجام مىگيرد،البته منظور ازاين گونه روايات اين
نيست كه مفهوم وسيع«زور»را محدود به«غنا»كند،بلكه غنا يكى از مصاديق
آناست.اين احتمال دور به نظر نمىرسد كه هر دو تفسير در آيه جمع باشد و به
اين ترتيب عباد الرحمن نهشهادت به دروغ مىدهند و نه در مجالس لهو و باطل و
گناه حضور مىيابند.