نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 779
مذكور
است.
3-سخنى كه در دل مىگذرد(قول نفسى و باطنى)،مانندوَ يَقُولُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ لَوْ
لاٰ يُعَذِّبُنَا اللّٰهُ ...«و در
دل مىگويند خدا چرا ما را عذاب نمىكند...»مجادله8/.
4-اجابت تكوينى(كنايه از عمل)...قٰالَتٰا
أَتَيْنٰا طٰائِعِينَ ...«آنها(زمين
و آسمان) عرضه داشتند ما با كمال شوق و ميل بهسوى تو مىشتابيم»(با رضامندى اطاعت
مىكنيم).فصلت11/.
5-علم خدا و وعدۀ عذاب:لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلىٰ
أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ .«البته
وعدۀ عذاب ما بر اكثر آنان چون ايمان نمىآورند حتمى و لازم گرديد»يس7/.
ظاهرا مراد از«قول»در اين گونه آيات وعدۀ عذاب است،خداى
تعالى خبر از بدى عاقبت كفار مىدهد و اين وعدۀ عذاب،محقق و ثابت مىشود[*].(ج
172/1 با استفاده از منابع معتبر)
آيۀ مورد بحث و تعداد زيادى از آيات قبل و بعد در سورۀ
انعام با جملۀ«قل»(بگو) شروع مىشود و شايد هيچ سورهاى در قرآن،اين
اندازه،اين جمله در آن تكرار نشده باشد و اين در حقيقت درگيرى شديد پيامبر(ص)را در
اين سوره با منطق مشركان منعكس مىكند و نيز راه هرگونه بهانه را بر آنها مىبندد،زيرا
تكرار كلمۀ«قل»نشانۀ اين است كه تمام اين گفتگوها به فرمان خدا و به
تعبير ديگر عين منطق پروردگار است،نه نظرهاى شخص پيامبر(ص).
در اين آيه،خداوند در برابر عقايد و ادعاهاى دور از منطق مشركان و
بتپرستان ،به پيامبرش دستور مىدهد كه:«بگو پروردگار من مرا به راه راست(كه
نزديكترين راههاست)هدايت كرده است...»(اين راه راست همان جادۀ توحيد و
يكتاپرستى و درهم
[*]قاموس
قرآن و تبيين اللغات لتبيان الآيات،ماده«قول».