نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 728
در مىآيد،اين
تعبير در مورد آفرينش مجدد او آمده است.
آيۀ مورد بحث به ذكر يكى از مسائل مربوط به معاد مىپردازد و
آن مسئله رحمت و عذاب است،مىگويد:«او در قيامت هركس را بخواهد(و مستحق
بداند)مجازات مىكند و هركس را بخواهد مورد رحمت قرار مىدهد و بهسوى او بازگشت
مىكنيد»وَ إِلَيْهِ
تُقْلَبُونَعنكبوت21/.
در اين جا اين سؤال پيش مىآيد كه چگونه اوّل سخن از عذاب و رحمت
مىگويد و بعد سخن از بازگشت مردم بهسوى او،در حالى كه قضيه برعكس است،نخست مردم
در پيشگاه او حاضر مىشوند و بعد مشمول رحمت يا عذاب مىگردند و شايد همين امر سبب
شود كه بعضى اين عذاب و رحمت را عذاب و رحمت دنيا بدانند.
در پاسخ مىگوييم:عذاب و رحمت به قرينۀ آيات قبل و بعد،ظاهرا
همان عذاب و رحمت قيامت است و جملۀ«إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ»مىتواند
اشاره به دليل آن باشد،يعنى چون بازگشت همۀ شما بهسوى اوست و حساب و
كتابتان نزد او،پس عذاب و رحمت نيز در اختيار او و با ارادۀ اوست.
اين معنى نيز بعيد نيست كه عذاب و رحمت در اين آيه مفهوم وسيعى
داشته باشد كه عذاب و رحمت دنيا و آخرت را شامل شود.
اين تعبير ممكن است اشاره به اين نكته نيز بوده باشد كه در سراى
آخرت انسان آنچنان دگرگون و زير و رو مىشود كه باطنش ظاهر مىگردد و اسرار درونش
آشكار،و به اين ترتيب معنى آيۀ 9 سورۀ طارق:يَوْمَ تُبْلَى
السَّرٰائِرُ«روزى كه اسرار درون آشكار مىشود»را
تداعى مىكند.(ج 238/16-239.)
به معنى«گردش و حركت و از حالى به حالى منتقل شدن»است.
[*]اَلَّذِي يَرٰاكَ
حِينَ تَقُومُوَ تَقَلُّبَكَ فِي السّٰاجِدِينَ .«همان خدايى كه
تو را به هنگامى كه برمىخيزىمىبيند و حركت و گردش تو را در ميان سجدهكنندگان
مشاهده مىكند»شعراء218/-219.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 728