نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 682
مصمّم
قرار دهد.
به هر حال،اين موضوع منحصر به جنگ تبوك و زمان پيامبر(ص)نبود،در هر
جامعهاى گروهى تنبل يا منافق و طماع و فرصت طلب وجود دارند كه هميشه منتظرند
لحظات پيروزى و نتيجه گيرى فرارسد،آنگاه خود را در صف اوّل جا بزنند،فرياد بكشند،
گريبان چاك كنند و خود را نخستين مجاهد و برترين مبارز و دلسوزترين افراد معرفى
كنند تا بدون زحمت از ثمرات پيروزى ديگران بهره گيرند.(ج 426/7.)
از مادّۀ«قصد»به معنى«اعتدال در كار و وفاى به عهد»است.
آيۀ مورد بحث، دربارۀ حاملان و وارثان حقيقى كتاب
آسمانى(قرآن مجيد)سخن مىگويد كه بعد از نزول آن بر قلب پاك پيامبر(ص)در حفظ و
پاسدارى آن كوشش كردند.
مىفرمايد:«سپس اين كتاب آسمانى را به گروهى از بندگان برگزيده خود
به ارث داديم (امّا)از ميان آنها عدّهاى بر خود ستم كردند و عدّهاى ميانهرو
بودند و عدّهاى به اذن خدا در نيكيها از همه پيشى گرفتند...»فَمِنْهُمْ ظٰالِمٌ لِنَفْسِهِ
وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سٰابِقٌ بِالْخَيْرٰاتِ بِإِذْنِ
اللّٰهِفاطر32/.
اين آيه به يك تقسيمبندى مهم در اين زمينه پرداخته،مىگويد:از
ميان آنها عدهاى به خويشتن ستم كردند و گروهى راه ميانه را در پيش گرفتند و گروهى
به فرمان خدا در نيكيها بر ديگران پيشى گرفتند و اين فضيلت بزرگى است.
ظاهر آيه اين است كه اين گروههاى سهگانه در ميان«برگزيدگان
خداوند»كه وارثان و حاملان كتاب الهى هستند مىباشند.به تعبير ديگر:خداوند پاسدارى
اين كتاب آسمانى را بعد از پيامبرش بر عهدۀ اين امّت گذاشته،امّتى كه
برگزيدۀ خداست،ولى در ميان اين امّت گروههاى مختلفى يافت مىشوند:بعضى به
وظيفۀ بزرگ خود در پاسدارى از اين