responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 594
است خطاب به پيامبر چنين مى‌گويد:«همين‌گونه در هيچ شهر و ديارى پيش از تو پيامبرى انذاركننده نفرستاديم مگر اين كه ثروتمندان مست و مغرور گفتند ما پدران خود را بر مذهبى يافتيم و به آثار آنها اقتدا مى‌كنيم»إِنّٰا عَلىٰ آثٰارِهِمْ مُقْتَدُونَزخرف23/.

از اين آيه بخوبى استفاده مى‌شود كه سردمداران مبارزه به انبيا و آنها كه مسئله تقليد از نياكان را مطرح مى‌كردند و سخت روى اين مسئله ايستاده بودند همان مترفون بودند،همان ثروتمندان مست و مغرور،آرى آنها بودند كه با قيام انبيا به دوران خودكامگى‌هايشان پايان داده مى‌شد و منافع نامشروعشان به خطر مى‌افتاد و مستضعفان از چنگال آنها رهايى مى‌يافتند و به همين دليل با انواع حيل و بهانه‌ها به تخدير و تحميق مردم مى‌پرداختند و امروز نيز بيشترين فساد دنيا از همين مترفين سرچشمه مى‌گيرد كه هرجا ظلم و تجاوز و گناه و آلودگى است آنجا حضور فعّال دارند.

قابل توجه اين كه در آيۀ قبل آمده كه آنها مى‌گفتندإِنّٰا عَلىٰ آثٰارِهِمْ مُهْتَدُونَ ..«ما بر آثار آنها هدايت يافته‌ايم»و در اين جا از قول آنها مى‌گويد:إِنّٰا عَلىٰ آثٰارِهِمْ مُقْتَدُونَ .«ما بر آثار آنها اقتدا كرده‌ايم»گرچه هر دو تعبير در حقيقت به يك معنى بازمى‌گردد ،ولى تعبير اوّل اشاره به دعوى حقانيت مذهب نياكان است و تعبير دوم اشاره به اصرار و پا فشارى آنها بر پيروى و اقتداى به نياكان.

به هر حال اين آيه يك نوع تسلّى خاطرى است براى پيامبر اسلام(ص)و مؤمنان كه بدانند بهانه‌جويى مشركان چيز تازه‌اى نيست،اين همان راهى است كه همۀ گمراهان در طول تاريخ پيموده‌اند.(ج 38/21-39.)

ق ذ ف

نَقذفُ:(انبياء18/.)[*]

در اصل از مادۀ«قذف»(بر وزن حذف)به معنى«پرتاب كردن»است،مخصوصا


[*]بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبٰاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذٰا هُوَ زٰاهِقٌ ...انبياء18/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 594
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست