responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 593
مى‌شود،هاء سكت نيز بايد ساقط شود،امّا از آنجا كه اين هاء در رسم الخط قرآنها نوشته شده است،براى رعايت ظاهر رسم الخط احتياط را در اين دانسته‌اند كه در اين جا وقف شود تا هاء اظهار گردد.

به هر حال آيۀ مورد بحث در خصوص برنامۀ پيامبران پيشين است كه روش آنها يك سرمشق عالى هدايت براى پيامبر اسلام(ص)مى‌باشد،همچنان كه مى‌فرمايد:«اينها (پيامبران پيشين)كسانى هستند كه مشمول هدايت الهى شده‌اند و به هدايت آنها اقتدا كن...»فَبِهُدٰاهُمُ اقْتَدِهْانعام90/.

اين آيه تأكيد مى‌كند كه اصول دعوت همۀ پيامبران الهى يكى است،اگرچه از نظر ويژگيها و خصوصيات،به تناسب نيازمنديهاى مختلف هر زمان تفاوتهاى قابل ملاحظه‌اى داشته‌اند و آيينهاى بعدى كامل‌تر از آيينهاى قبلى بوده‌اند.

در اين كه منظور از اين هدايت كه بايد سرمشق پيامبر اسلام(ص)قرار گيرد چيست؟ بعضى از مفسران احتمال داده‌اند كه همان صبر و پايدارى در مقابل مشكلات،و بعضى گفته‌اند مقصود توحيد و تبليغ رسالت است،ولى ظاهرا هدايت مفهوم وسيعى دارد كه هم توحيد و ساير اصول اعتقادى را شامل مى‌شود و هم صبر و استقامت،و هم ساير اصول اخلاق و تعليم و تربيت.

از آنچه گفتيم روشن مى‌شود كه آيۀ فوق هيچ منافاتى با اين ندارد كه اسلام ناسخ اديان و شرايع پيشين باشد،زيرا نسخ تنها شامل قسمتى از احكام مى‌شود،نه اصول كلى دعوت آنها.(ج 335/5.)

مُقتَدون:(زخرف23/.)[*]

از«اقتداء»به معنى«تقليد و پيروى كردن»است.

آيۀ مورد بحث درزمينۀ بهانۀ اصلى مشركان براى بت‌پرستى كه مسئله تقليد نياكان


[*]و كذلك ما ارسلنا من قبلك فى قرية من نذير الا قال مترفوها انا وجدنا آباءنا على امة و انا علىآثارهم مقتدون.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 593
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست