نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 543
شده
است.در منابع حديث شيعه و اهل تسنن چنين آمده است كه پيغمبر اكرم(ص)زرۀ خود
را در مدينه به عنوان رهن نزد شخص غير مسلمانى گذارد و مبلغى به عنوان قرض از او
گرفت.
با توجه به مطالب مذكور،گروگان بايد حتما در اختيار طلبكار باشد تا
اثر اطمينان بخشى را داشته باشدفَرِهٰانٌ مَقْبُوضَةٌبقره283/.
در تفسير عياشى نيز مىخوانيم كه امام صادق(ع)مىفرمايد:لا رهن الا
مقبوضة.
«رهن نيست مگرآنكه طلبكار آن را تحويل گيرد».
همۀ اين احكام:نوشتن سند،شاهد گرفتن،رهن گذاشتن،همه و همه
مخصوص مواردى است كه طرفين نسبت به يكديگر اطمينان كامل نداشته باشند وگرنه طلبكار
نيازى به سند ندارد و بدهكار نيز بايد اطمينان او را محترم بشمارد و به موقع حق او
را ادا كند.
از مادّۀ«تَقَبُّل»به معنى«پذيرفتن»است،پذيرفتن عملى است از
كسى كه مستحق گرفتن اجر و مزد برآن عمل باشد.
آيۀ مورد بحث در تعقيب آيات قبل دربارۀ سرگذشت تولّد
مريم،مىگويد:«خداوند مريم را بخوبى پذيرفت و او را همچون گياه ارزنده و نيكويى
پرورش داد...» در حقيقت مادر مريم،باور نمىكرد كه دخترى به عنوان خدمتگزار
خانۀ خدا، بيت المقدس پذيرفته شود و لذا آرزو داشت،فرزندى كه در رحم دارد
پسر باشد،زيرا سابقه نداشت كه دخترى براى اين كار انتخاب شود،امّا آيه فوق مىگويد:خداوند
اين دختر پاك را(براى نخستينبار)براى خدمت روحانى و معنوى،پذيرفت.