responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 485
«گفت:چه شده است كه هدهد را نمى‌بينم يا اين كه او از غايبان است».

در اين كه سليمان از كجا متوجه شد كه هدهد در جمع او حاضر نيست؟بعضى گفته‌اند به خاطر اين بود كه به هنگام حركت كردن او،پرندگان بر سرش سايه مى‌افكندند و او از وجود روزنه‌اى در اين سايبان گسترده از غيبت هدهد آگاه شد و بعضى ديگر مأموريتى براى هدهد در تشكيلات او قائل شده‌اند و او را مأمور يافتن مناطق آب مى‌دانند و به هنگام نياز به جستجوگرى براى آب او را غايب ديد.

به هر حال اين تعبير كه ابتدا گفت:«من او را نمى‌بينيم»سپس افزود«يا اين كه او از غايبان است»ممكن است اشاره به اين باشد كه آيا او بدون عذر موجهى حضور ندارد و يا با عذر موجهى غيبت كرده است؟ در هر صورت يك حكومت سازمان يافته و منظم و پرتوان،چاره‌اى ندارد جز اين كه تمام فعل و انفعالاتى را كه در محيط كشور و قلمرو او واقع مى‌شود زير نظر بگيرد و حتى بود و نبود يك پرنده،يك مأمور عادى را از نظر دور ندارد و اين يك درس بزرگ است.

(ج 440/15-441.)

ف ق ر

فقرا و مساكين:(توبه60/.)[*]

اوّلى جمع«فقير»و دومى جمع«مسكين»است و اين كه آيا فقير و مسكين،مفهوم واحدى دارند و يا دو مفهوم مخالفند؟در ميان مفسران گفتگوست.

غالب مفسران و فقها احتمال دوم را پذيرفته‌اند،ولى در ميان طرفداران اين عقيده،نيز در تفسير اين دو كلمه،گفتگوهاى زيادى است،امّا آنچه نزديكتر به نظر مى‌رسد اين است


[*]إِنَّمَا الصَّدَقٰاتُ لِلْفُقَرٰاءِ وَ الْمَسٰاكِينِ وَ الْعٰامِلِينَ عَلَيْهٰا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقٰابِ وَ الْغٰارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللّٰهِ ...«زكات مخصوص فقرا و مساكين و كاركنانى است كه براى( جمع‌آورى)آن كار مى‌كنند و كسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى‌شود و براى(آزادى)بردگان وبدهكاران و در راه(تقويت آيين)خدا و واماندگان در راه،اين يك فريضۀ مهمّ الهى است...»توبه60/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 485
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست