نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 425
را به
جاى آن مىگذاريم.گاهى اين سؤال پيش مىآيد كه چگونه اين لفظ كه صريح در آن عضو
خاص انسان است در قرآن آمده!ولى با توجه به كنايه بودن آن،مشكل را حل مىكند.و به
تعبير روشنتر اگر بخواهيم معنى كنايى را درست تعبير كنيم معادل جملۀ:اَحْصَنَتْ
فَرْجَهاٰ.در فارسى اين است كه بگوييم:«دامان خود را پاك نگاه داشت».
بلكه به عقيدۀ بعضى در لغت عرب،الفاظى كه صريح در عضو تناسلى
باشد و يا صراحت در آميزش جنسى داشته باشد اصلا وجود ندارد،هرچه هست جنبۀ
كنايه دارد، مثلا در مورد آميزش جنسى،الفاظى از قبيل«داخل شدن»[1]،«لمس كردن»[2]،«پوشانيدن»
(غَشَيان)[3]،«به سراغ همسر رفتن»[4]در آيات مختلف قرآن در
اين معنى به كار رفته كه مىبينيم همۀ آنها جنبۀ كنايى دارد،ولى بعضى
از مترجمان فارسى زبان،به جاى معادل اين معانى كنايى،كلمات صريح فارسى را مىگذارند!
به هر حال در تفسير اين گونه الفاظ،حتما بايد به معنى اصلى و ريشههاى آنها توجه
كرد تا جنبۀ كنايى بودنش مشخص و در نتيجه هرگونه ابهام بر طرف شود.
[*]قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ
يَغُضُّوا مِنْ أَبْصٰارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ...«به
مؤمنان بگو چشمهاى خود را(ازنگاه كردن به نامحرمان)فروگيرند و فروج خود را
حفظ كنند...»نور30/.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 425