در اين كه منظور از«فتح قريب»كدام است مفسران احتمالات متعددى دادهاند.
بسيارى آن را به«فتح مكه»تفسير كردهاند و بعضى به«فتح بلاد ايران
و روم»و بعضى به «كلّ فتوحات اسلامى»كه به فاصلۀ نزديكى به دنبال ايمان و
جهاد مسلمين به دست آمد.
و از آنجا كه در آيات مورد بحث،مخاطب تنها اصحاب و ياران
پيامبر(ص)نيستند، بلكه همۀ مؤمنان در طول تاريخ مخاطب به اين خطاب مىباشند،جملۀنَصْرٌ مِنَ اللّٰهِ وَ فَتْحٌ
قَرِيبٌمعنى وسيع و گستردهاى دارد و بشارتى است به همۀ آنها،هرچند
در عصر پيامبر(ص)و به هنگام نزول اين آيات،مصداق روشن آن فتح مكه بود.(ج 91/24.)
پيروزى چشمگيرى كه آثار آن در كوتاه مدت و دراز مدت در پيشرفت
اسلام و زندگى مسلمانان آشكار شده و مىشود،فتحى بود كه در طول تاريخ اسلام كمنظير
يا بىنظير بود.
در اين كه منظور از اين فتح كدام فتح است؟گفتگو و بحث عظيمى در
ميان مفسران در گرفته است.
اكثر مفسران آن را اشاره به پيروزى عظيمى مىدانند كه از صلح
حديبيه نصيب مسلمانان شد[1].
جمعى نيز آن را اشاره به مسئله فتح مكّه دانستهاند[2]؛در
حالى كه بعضى آن را ناظر به
[*]...نَصْرٌ
مِنَ اللّٰهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ .«...يارى
خداوند و پيروزى نزديك است ومؤمنان را بشارت ده»صف13/.
[1] اين
تفسير را ابو الفتوح رازى،آلوسى در روح المعانى،علامه طباطبايى در الميزان،نويسنده
فىظلال در تفسير خود و فيض كاشانى در صافى برگزيدهاند.
[2] تفسير تبيان و كشاف و فخر
رازى و بعضى ديگر،اين نظر(فتح مكّه)را ترجيح دادهاند.مرحومطبرسى در مجمع
البيان هر دو قول را با اقوال ديگر برشمرده،ولى فتح مكّه را اولين قول ذكر كرده كه
نشانۀترجيح آن در نظر اوست.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 401