بر وزن«عُلُوّ»به معنى«صبحگاهان»است.راغب در مفردات مىگويد:
«غُدُوّ»به اول روز گفته مىشود و در قرآن مجيد در مقابل«آصال»قرار
گرفته است (آصال جمع اصل(بر وزن دهل)و آن نيز جمع«اصيل»است كه از ماده«اصل»گرفته
شده و به معنى«عصر»و آخر روز است از اين نظر كه اصل و پايۀ شب محسوب مىشود.نمونه،
ج 158/10.) در سورۀ سبأ آيۀ 12 مىخوانيم:
وَ لِسُلَيْمٰانَ
الرِّيحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ...«و
براى سليمان باد را مسخّر ساختيم كه صبحگاهان مسير يك ماه را مىپيمود و عصرگاهان
مسير يك ماه را...».
[**] در
اين كه«ما»در«ما قدمت لغد»موصوله است يا استفهاميه؟مفسران دو احتمال دادهاند و
آيۀشريفه تاب هر دو را دارد،هرچند استفهاميه مناسبتر به نظر مىرسد.
[***]...وَ يُذْكَرَ
فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهٰا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصٰالِ
.«...(خانههايى كه)نام خدا در آن برده شودو صبح و شام در آن تسبيح
گويند»نور36/.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 295