نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 24
به
اصطلاح نحويّين از افعال مقاربه و شروع است و در ايجاب به كار مىرود.
مفهوم آيه اين است كه روزى به هنگام عصر سليمان از اسبان تيزرو و
چابك خود كه براى ميدان جهاد آماده كرده بود سان مىديد و مأموران با اسبهاى مزبور
از جلو او رژه مىرفتند،سليمان كه از مشاهدۀ اين اسبهاى چابك و آماده براى
جهاد و پيكار با دشمن خرسند شده بود همچنان آنها را نگاه مىكرد و چشم به آنها
دوخته بود تا از ديدگانش پنهان شدند،صحنه آنقدر جالب و زيبا و نشاطآور بود كه او
دستور داد بار ديگر اين اسبها را براى من بازگردانيد.به هنگامى كه مأمورانش اين
فرمان را اطاعت كردند و اسبها را بازگرداندند سليمان شخصا آنها را مورد نوازش قرار
داد«و شروع به دست كشيدن ساقها و گردنهاى آنها كرد»فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ
الْأَعْنٰاقِص33/.(ج 273/19-274.)
به طورى كه«راغب»در مفردات مىگويد به معنى كودك است آن هم تا وقتى
كه استخوانش نرم باشد و بر جمع كودكان هم اطلاق مىشود،مانند آيۀ...ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ
طِفْلاً...«بعد شما را به صورت طفل بيرون مىفرستيم...»حج5/.
جالب توجه اين كه در مورد تولّد انسان تعبير به جملۀ مذكور
مىكند در حالى كه قاعدتا بايد به صورت جمع(اطفال)ذكر شود. اين تعبير ممكن است به
خاطر آن باشد كه طفل معنى مصدرى دارد و در آن مفرد و جمع يكسان است و يا ازاينجهت
باشد كه هدف بيان جنس است نه خصوصيّات و ويژگيهاى اطفال كه در اين مرحله تفاوت
انسانها مستور و مكتوم است و در مراحل بعد ظهور و بروز مىكند.جمع«طفل»،اطفال
است،چنان كه در آيۀ 59 سورۀ نور مىخوانيم[**]: