نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 201
هرگز
آن را مكتوم ندارد،ولى خداوند،هم مىبخشد و هم مستور مىسازد.بعضى نيز «غفران»را
به معنى پوشاندن شخص از عذاب معنى كردهاند كه مفهوم آن با«عفو»متفاوت است هرچند
در نتيجه يكى است.
دربارۀ تفاوت ميان«عفو»و«صفح»و«غفران»،با توجه به مفهوم لغوى
آنها در آيۀ 14 سورۀ تغابن[*]روشن
مىشود كه سلسلهمراتب بخشش گناه را بيان مىكند،زيرا«عفو»به معنى صرف نظر كردن از
مجازات است و«صفح»مرتبۀ بالاترى است،يعنى ترك هرگونه سرزنش،و«غفران»به معنى
پوشاندن گناه و به فراموشى سپردن است[**].(ج
298/2، ج 411/23،ج 205/24.)
به معنى«بخشندگان و درگذرندگان»است.در اين آيه از صفات
برجستۀ پرهيزكاران ياد شده است،كسانى كه خشم خود را فرومىبرند و از خطاى
مردم مىگذرند.
پيامبر اكرم(ص)مىفرمايد:«آن كسى كه خشم خود را فروببرد با اين كه
قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ايمان پر مىكند».اين حديث مىرساند
كه فروبردن خشم اثر فوقالعادهاى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد.
جملۀ:...وَ الْعٰافِينَ عَنِ النّٰاسِ«آنها
از خطاى مردم مىگذرند»(در آيۀ مورد بحث) به ما مىفهماند كه فروبردن خشم
بسيار خوب است،امّا به تنهايى كافى نيست،زيرا ممكن است كينه و عداوت را از قلب
انسان ريشه كن نكند،در اين حال براى پايان دادن
[*]...وَ
إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللّٰهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
.«...و اگر عفو كنيد و صرف نظرنماييد و ببخشيد(خدا شما را مىبخشد)،چرا
كه خداوند بخشنده و مهربان است»تغابن14/.
[**] بحث
كوتاه و مفيدى زير عنوان:«آيا گذشت(عفو)از ستمگر موجب تقويت او نيست؟»در
جلدچهارم تفسير نمونه،صفحه 186 آمده كه توضيح آن در اين جا خارج از بحث
ماست،خوانندگان به آنجامراجعه فرمايند.
[***]...وَ
الْكٰاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعٰافِينَ عَنِ النّٰاسِ وَ
اللّٰهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ .«...(همانها)كه خشم خود
رافرومىبرند و از خطاى مردم مىگذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد»آل
عمران134/.
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر جلد : 3 صفحه : 201