responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 175
و نيز طبرسى مى‌افزايد:«بعضى گفته‌اند تفسير«عشار»به«ابرها»چيزى است كه در لغت عرب شناخته نشده».اما با توجه به مطلبى كه«طريحى»در مجمع البحرين آورده كه «عشار»در اصل به معنى شتران باردار است،و سپس به هر باردارى گفته شده است ممكن است اطلاق آن بر«ابرها»نيز به خاطر آن باشد كه آنها غالبا باردارند،هرچند ابرهايى كه در آستانۀ قيامت در صفحۀ آسمان ظاهر مى‌شود باردار نيست.

بعضى نيز«عشار»را به معنى خانه‌ها يا زمينهاى زراعتى تفسير كرده‌اند كه در آستانۀ قيامت تعطيل مى‌گردد و از ساكنان و زراعت خالى مى‌شود،ولى تفسير اول از همه معروف‌تر است.(ج 172/26-173.)

مَعْشَر:(انعام130/ و الرحمن33/.)[*]

در اصل از«عشرة»به معنى عدد ده گرفته شده است و از آنجا كه عدد ده‌يك عدد كامل است،كلمۀ«معشر»به يك جمعيت كامل كه اصناف و طوائف مختلفى را در برمى‌گيرد گفته مى‌شود.(ج 443/5،ج 148/23.)

معشار:(سبأ45/.)[**]

از مادّۀ«عُشر»به معنى يك‌دَهُم(ده‌يك ).

بعضى آن را به معنى«عشر عشر»يعنى يك‌صدم گرفته‌اند،ولى بيشتر كتب لغت و تفاسير،همان معنى اول را ذكر كرده‌اند.به هر حال اين گونه اعداد جنبۀ تعدادى ندارد و براى تقليل است در مقابل عدد هفت و هفتاد و هزار و مانند آنها كه براى تكثير مى‌باشد.

بعضى از مفسران احتمال ديگرى در تفسير آيۀ مورد بحث داده‌اند و آن اين كه منظور از جملۀ:


[*]يٰا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ...«اى جمعيت جنّ و انس...»انعام130/ و الرحمن33/.

[**]...وَ مٰا بَلَغُوا مِعْشٰارَ مٰا آتَيْنٰاهُمْ ....«...در حالى كه اينها يك‌دهم آنچه ما به آنها داديم(از قدرت ونيرو)نمى‌رسند...»سبأ45/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست