responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 168
ولى با توجه به اين كه پيامبران صاحب شريعت جديد و آيين تازه با مشكلات و گرفتاريهاى بيشترى روبرو بودند و براى مقابله با آنها عزم و ارادۀ محكمترى لازم داشتند به اين دسته از«پيامبران»،«اولوالعزم »اطلاق شده است و آيۀ مورد بحث(احقاف35/) ظاهرا اشاره به همين معناست.در ضمن اشاره‌اى است به اين كه پيغمبر اسلام(ص)نيز از همان پيامبران است،زيرا مى‌گويد:«تو هم شكيبايى كن آن‌گونه كه پيامبران اولوالعزم شكيبايى كردند»و اگر بعضى«عزم»و«عزيمت»را به معنى«حكم و شريعت»تفسير كرده‌اند به همين مناسبت است وگرنه«عزم»در لغت به معنى شريعت نيامده است.

(ج 318/13،ج 470/20،ج 378/21.)

ع ز ا

عِزين:(معارج37/.)[*]

جمع«عزة»(بر وزن هبة)به معنى«جماعتهاى پراكنده»است و گفته شده ريشۀ اصلى آن«عزو»(بر وزن جذب)به معنى«نسبت دادن»است و از آنجا كه هر گروهى با هم هستند و به يكديگر نسبت و ارتباطى دارند و يا هدف واحدى را تعقيب مى‌كنند،به جماعت و گروه«عزة»گفته شده است.عزة به واو و نون جمع بسته شده است،مانند سنة و سنون.

(ج 42/25.)

ع س ر

تَعاسَرتُم:(طلاق6/.)[**]

واژۀ«تَعاسُر»يعنى«به يكديگر سخت گرفتن»است در اصل از مادّۀ


[*]عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمٰالِ عِزِينَ .«از راست و چپ،گروه گروه(طمع بهشت دارند!)معارج37/.

[**]...وَ إِنْ تَعٰاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرىٰ .طلاق6/.

نام کتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه نویسنده : شریعتمداری، جعفر    جلد : 3  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست