آنچه براى كسى كه مىخواهد با آب طهارت كند مهمّ است، اين است كه پيش
از شستن اعضاى خويش، آنها را از چرك گناهان و نجاست عيبها تطهير كند؛ زيرا اگر
هنگام شستشوى آنها، از تطهير باطنى آنها از آنچه كه ناخوشايند مولايش است- هم او
كه مىخواهد در پيشگاه او بايستد- غفلت داشته باشد، و در حال شستشوى اعضا با آب،
مبتلاى به غفلت و جرأت بر خداوند- جلّ جلاله- بوده و از حضور او غايب باشد، مانند
كسى است كه خدا را دست انداخته و او را استهزاء مىكند، زيرا امر مهمّتر را فرو
گذارده و سرگرم امر كم اهميّت شده، و از تهديدى كه خداوند- جلّ جلاله- در گفتارش
فرموده، ايمن نخواهد بود، آنجا كه مىفرمايد:
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ، وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ
يَعْمَهُونَ.[1]- خداوند
آنها را استهزاء مىنمايد و در طغيان و سركشىشان رها مىكند تا سرگشته و متحيّر
شوند.
آيا اين روايت را نشنيدهاى كه وقتى حضرت امام حسن بن علىّ 7 وضو مىگرفت، رنگ صورت مباركش دگرگون مىشد، و بندهاى بدنش به لرزه در
مىآمد. در اين باره از آن حضرت پرسيده شد. آن بزرگوار فرمود: «سزاوار است كسى كه
در پيشگاه خداوند صاحب عرش مىايستد، رنگش زرد گردد، و بندهاى بدنش به لرزه در
آيد.»