زنى پسرى را شير داده به حد رضاع محرّم، برادر آن پسر مىتواند كه خواهر مادرى آن زن را بگيرد يا نه؟
جواب:
مىتواند، و فرقى نيست ميان خواهر مادرى و پدرى و پدر مادرى در اين مسأله.
سؤال فه [85]:
عاقد نكاح و مطلّق- و امثال ايشان- كه عقدى يا ايقاعى از براى غير به عمل آورند، به ازاء اجراى صيغه اجرت مىتوانند گرفت يا نه؟
جواب:
مىتوانند؛ و مانعى ندارد.
سؤال فو [86]:
شخصى چند نفر برادر و خواهر صغار دارد، و خواهش درس خواندن دارد، متوجّه حال ايشان شدن اولى است، يا به غربت رفتن و درس خواندن؟
جواب:
هرگاه جمع ميان آنها ممكن باشد بهتر، و الّا درس مقدّم است، و اگر او وصىّ نباشد با ساير مؤمنان تفاوتى ندارد، و در صورت مذكوره بايد مؤمنان حسبتا متوجّه آنها شوند.
سؤال فز [87]:
حدّ نفاس را بيان فرمايند.
جواب:
اقلّش حدّى ندارد، بلكه ممكن است كه زنى بعد از ولادت- مطلقا- نفاس نبيند، و اكثرش اكثر حيض است از براى غير ذات العادة در حيض، و از براى او ايّام عادت اوست، و تا دو روز بعد از عادت و استمرار خون؛ استظهار مىتواند كرد. و احتياط آن است كه: بعد از آن با استمرار خون و عمل استحاضه؛ صوم ده روز بلكه هيجده روز را قضا كند؛ هرگاه تا هيجده روز يا بيشتر در ماه رمضان خون بيند خصوصا غير ذات العادة.
سؤال فح [88]:
هرگاه زيد با عمرو دعوى داشته باشد و آن را به اصلاح مصلحين صلح نموده به مبلغى و قدرى از آن را نيز گرفته، آيا آن صلح را فسخ مىتواند كرد به سبب آنكه پشيمان شده؟