و دو نماز جهرى را به نزديك همديگر كردن به حيثيتى كه قرائت همديگر را بشنوند هيچ مانعى و ضررى ندارد، بغير مخالفت وسواس، زيرا كه: به علاوۀ اصالت جواز- عمومات؛ امر به صلات است در مساجد، بلكه فرمودهاند كه:
«نمازى نيست از براى همسايۀ مسجد مگر در مسجد» [1]. و هيچ يك از علماى شيعه و همچنين مشهور اهل سنّت قائل نشدهاند به وجوب مطلق جماعت [2] و موافق ادلّه و فتاوى كلّ علماى اجلّه؛ تمام نمازهاى سنّتى را به عنوان جهر به عمل مىتوان آورد، بلكه هرگاه در شب به عمل آيد جهر در آن سنّت است [3] و همچنين اعتكاف در مساجد- خصوصا مسجدين شريفين- از جملۀ سنن مؤكّده است [4]، و همچنين تلاوت قرآن و تعقيب و ذكر الهى- هرچند كه مشتمل بر آيات قرآنى باشد- از مستحبّات است [5].
و هيچكس از زمان ظهور شرع مقدّس نبوى (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) إلى الآن- از علما و فقها و اعيان- امر به خلاف اينها ننموده، و شرط نكرده است كه: بايد صداى قرآن همديگر را نشنوند- خواه در نماز و خواه در غير نماز- يا اگر بشنوند بايد گوش به آن دهند و ساكت باشند مگر در قرائت پيشنماز، كه مأموم او بايد استماع كند، و گوش به قرائت او دهد، در نماز جهريّه و بس.
و هيچكس اين توهّم را نكرده است كه: چون كسى خواهد كه از براى
و درباره «شيخ طوسى» هم مرتكب تأويل شدند كه نمونه آن در (جواهر الكلام: 8/ 269) آمده است.
[1] دعائم الاسلام: 1/ 148، تهذيب الاحكام: 1/ 92 حديث 244، 3/ 261 حديث 735 (با اندكى اختلاف).