اگر شخصى جماع كند و زياده از سر ذكرش داخل نشود و انزال هم نكند بر طرفين غسل واجب مىشود يا نه؟ و زوجهاش باكره است اين دخول اعتبارى دارد يا نه؟
جواب:
هرگاه همين سر ذكر داخل شود، و حلقۀ ختنهگاه بيرون ماند غسل واجب نمىشود مگر به انزال، و هر كدام كه انزال نموده غسل بر همان واجب است و بس، و هرگاه واقعا سر ذكر داخل شد بكارت باقى نمىماند، و اگر بكارت زائل نشده مطلقا معلوم است كه دخول نشده، و اگر احدهما ادعاى عود بكارت نمايد- هر چند بعيد باشد- طىّ آن موقوف است بر ترافع، و به دخولى كه بكارت زائل شود جميع احكام دخول از مهر و عدّه و غيرهما ثابت مىگردد.
سؤال كه [25]:
هرگاه شخصى در مرض موت شخصى را وصىّ بر اولاد خود كند، و بعد از آنكه دخترش به ده سالگى برسد زوجۀ متوفّى مطالبۀ حصّه خود كند وصىّ بعد از گفتگو در حضور جمعى قدرى پول بياورد، كه من آبرو فروختهام، و وجه رسد [1] زوجه را قرض نمودهام، و زوجه بر او ادّعا مىنمايد كه: هرگاه وجه را به امانت نگذاشته [بلكه] كار به آن كرده انتفاع آن را مىخواهم.
و ديگر، صبيّه متوفّى مىگويد كه: عمر من حالا ده سال است مىتوانم كه مالم را از وصىّ بگيرم و به مادرم بدهم كه با آن معامله نمايد، و محلّ سكنائى داريم مىتوانم حصّۀ برادر غائب خود را از او بگيرم، و تعمير سكناى خود نمايم، و خانۀ خود را رهن [2] حصّۀ برادر نمايم يا نه؟
جواب:
هرگاه دختر نه سال تمام و عقل و رشد داشته باشد كه ضبط مال خود را تواند نمود؛ حصّۀ خود را از وصىّ مىتواند گرفت و وصىّ را بر او