responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 22

محسوب [1] نمىشود. [* 16]

سؤال ى [10]:

هرگاه شخصى مخارج حروف نماز را داند، و معنى را نيز داند و خواهد كه بگويد: «ط»- مؤلّف- و غرضش «ط» بوده، «ت» منقوط گفته، و همچنين در كلماتى كه شبيه به يكديگرند، نماز او صحيح است؟

جواب:

هرگاه سهوا بر زبانش خلاف حرف مقصود گذشته، و از موضع آن حرف گذشته، نمازش صحيح است و احتياطا دو سجده سهو نمايد، و اگر نگذشته تدارك نمايد.

سؤال يا [11]:

شخصى در اعراب نماز فرق ننموده كه زيد يا زيدا يا زيد، امّا معنى زيد را داند، نماز او صحيح است يا نه؟

جواب:

هرگاه اعراب را درست گويد- هر چند كه معنى را نداند- صحيح است، و اگر عمدا يا جهلا حمد يا سوره يا ساير اذكار واجبه را غلط بخواند، ضرر دارد و مبطل نماز مىشود.

سؤال يب [12]:

هرگاه زيد با عمرو صيغۀ برادرى خوانده، آيا مىتواند كه همشيره او را بگيرد؟ و ميراث از همديگر مىبرند يا نه؟

جواب:

همشيرهاش را مىتواند گرفت هرگاه خالى از مانع شرعى باشد، و از همديگر ارث مىبرند هرگاه وارثى غير از امام نداشته باشند، به شروط مقرّره در كتب فقه.

سؤال يج [13]:

كرباسى كه يهودى رنگ كرده مىتوان پوشيد؟

جواب:

ضررى ندارد مگر آنكه علم به هم رسد كه آن رنگ به مباشرت يهودى يا غير آن نجس شده است، در اين صورت تطهير آن ضرور است و بعد از شستن ضرر ندارد هر چند كه آن رنگ باقى باشد، و يهودى با ساير كفّار تفاوتى


[1] ج: حساب.

نام کتاب : مقامع الفضل نویسنده : البهباني، الشيخ محمد علي    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست