هرگاه شخصى مخارج حروف نماز را داند، و معنى را نيز داند و خواهد كه بگويد: «ط»- مؤلّف- و غرضش «ط» بوده، «ت» منقوط گفته، و همچنين در كلماتى كه شبيه به يكديگرند، نماز او صحيح است؟
جواب:
هرگاه سهوا بر زبانش خلاف حرف مقصود گذشته، و از موضع آن حرف گذشته، نمازش صحيح است و احتياطا دو سجده سهو نمايد، و اگر نگذشته تدارك نمايد.
سؤال يا [11]:
شخصى در اعراب نماز فرق ننموده كه زيد يا زيدا يا زيد، امّا معنى زيد را داند، نماز او صحيح است يا نه؟
جواب:
هرگاه اعراب را درست گويد- هر چند كه معنى را نداند- صحيح است، و اگر عمدا يا جهلا حمد يا سوره يا ساير اذكار واجبه را غلط بخواند، ضرر دارد و مبطل نماز مىشود.
سؤال يب [12]:
هرگاه زيد با عمرو صيغۀ برادرى خوانده، آيا مىتواند كه همشيره او را بگيرد؟ و ميراث از همديگر مىبرند يا نه؟
جواب:
همشيرهاش را مىتواند گرفت هرگاه خالى از مانع شرعى باشد، و از همديگر ارث مىبرند هرگاه وارثى غير از امام نداشته باشند، به شروط مقرّره در كتب فقه.
سؤال يج [13]:
كرباسى كه يهودى رنگ كرده مىتوان پوشيد؟
جواب:
ضررى ندارد مگر آنكه علم به هم رسد كه آن رنگ به مباشرت يهودى يا غير آن نجس شده است، در اين صورت تطهير آن ضرور است و بعد از شستن ضرر ندارد هر چند كه آن رنگ باقى باشد، و يهودى با ساير كفّار تفاوتى