علاقه و ارتباط طرفينى علامه كجورى و صاحب ضوابط فراتر از مقوله استاد و شاگردى بوده، علامه كجورى يك دوره تقريرات اصول صاحب ضوابط را در سالهاى 1250 و 1251 نوشته، همچنين كتاب نتائج الافكار استاد را مفصلا شرح كرده، در مجالس و محافل علمى ملازم استاده بوده، به توصيه استاد به شيراز آمده و ارتباط خويش را با استاد در غربت نيز قطع ننموده است.
در حدود سال 1254 با نوشتن شرحى بر كتاب الاجارة و الصلاة شرايع الاسلام و ارائه به استاد، پس از بررسى از سوى استاد به كسب اجازه اجتهاد از صاحب ضوابط نائل مىگردد.
متن اجازه اجتهاد بخط صاحب ضوابط بر روى برگ اول شرح مذكور نوشته شده و در كتابخانه شاهچراغ (عليه السلام) شيراز نگهدارى مىشود.
علامه كجورى قبل از هجرت به كربلا و اقامت در جوار مرقد حضرت أبا عبد اللّه الحسين (عليه السلام)، در نجف اشرف از محضر صاحب جواهر بهره برده است، ايشان در تأليفاتش، خصوصا شرح كتاب بيع شرايع الاسلام، بارها از صاحب جواهر با عنوان «استادنا» نام برده است.
متأسفانه اطلاعى از دوران تحصيلات مقدماتى ايشان در دست نيست، بخصوص از كيفيت تحصيل و اساتيد ايشان در رشته رياضيات و نجوم، درحالىكه ايشان استاد اين علوم بوده و در شيراز آنها را تدريس مىكردهاند.
متن اجازه اجتهاد:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
لقد أجاد صاحب هذا المؤلّف الجليل في اقتناص المدلول من الدليل، و جاء بما يبهر العقول في تطبيق الفروع على الأصول، و أعرب عن مشكلات المسائل بتحرير أنيق ينفع المبتدي و الواسطة و الواصل، فحقّ له أن يتمثّل بقول القائل:
و إنّي و إن كنت الأخير زمانه * * * لات بما لم تستطعه الأوائل
فلا غرو لو أحرز من بين الفضلاء قضب السباق و فات الجهابذة المحقّقين عن اللحاق، فهو العلّامة العلم المهذّب و عذيقها المرجّب، فليشكر اللّه سبحانه على ما وفّقه له من المرتبة