responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 41


ذوجيشان كشته شد و سپاهش پراكنده گرديد .
< فهرس الموضوعات > پادشاهى فند ذو الاذعار ( خوفناك ) < / فهرس الموضوعات > پادشاهى فند ذو الاذعار ( خوفناك ) پسر ذوجيشان كه نامش فند و ملقب به ذو الاذعار بود پادشاه يمن شد و او را از اين جهت كه مردم سخت از او بيم داشتند چنين لقب داده بودند و او را همتى جز خونخواهى پدر نبود .
< فهرس الموضوعات > هجرت قبيله ربيعة به يمامه و بحرين < / فهرس الموضوعات > هجرت قبيله ربيعة به يمامه و بحرين گويد پس از كشته شدن جديس در يمامه و بحرين كسى باقى نماند تا آنكه افراد قبيله ربيعه بسيار شدند و در سرزمينهاى مختلف پراكنده گرديدند افراد خاندان اسد بن ربيعه در پى مراتع و مناطق بارانخيز بودند و عبد العزى پسر عمرو عنزى سالارى ايشان را بر عهده داشت و پيشاپيش ايشان حركت مىكرد و چون به يمامه رسيد سرزمينهاى گسترده و نخلستانها و خانه هايى ديد و متوجه پير مردى شد كه زير درخت خرماى بسيار بلندى نشسته و اين رجز را مىخواند :
« اى درخت نخل شاخه هاى خود را كوتاه كن تا بتوانم نشسته ميوه هايت را بچينم و من مىبينم كه ميوه هاى تو همچنان رو به بلندى است » . عبد العزى باو گفت اى پيرمرد تو كيستى ؟ گفت من از قبيله هزان و شيران جنگجويم كه با ذوجيشان پادشاه و سرور يمانىها جنگ كرديم و من نيزه سخت خود را در ايشان بكار گرفتم و در اين سرزمين كسى جز من باقى نمانده است و من هم بزودى نابود مىشوم . عبد العزى پرسيد هزان كيست ؟ گفت هزان پسر طسم و مردى سخت خردمند و دورانديش و فرزند شجاعترين شخص قوم بود ، عبد العزى چند روزى آنجا ماند و آنگاه از آنجا خسته شد و راه افتاد تا آنكه به بحرين رسيد و سرزمينهايى گسترده تر از يمامه ديد ، و در بحرين گروهى از فرزندان كهلان كه از سيل عرم [ 25 ] گريخته بودند سكونت داشتند و عبد العزى با


25 - عرم : يعنى سيلى كه كسى را ياراى ايستادگى در مقابل آن نباشد ، قوم سبا در نعمت فراوان و باغهاى بسيار خوب بودند و چون سپاسگزارى نكردند سد ايشان شكست و باغهاى آنان غرق شد ، اين موضوع در آيات 17 - 14 سوره 34 ( سبا ) آمده است ( م ) .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست