نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1164
و القربة» (طبقات ص 293).
حاتم اصم گويد «اصل الطاعة ثلاثة اشياء الخوف و الرجاء و الحب» و اصل
المعصية ثلاثة اشياء: الكبر و الحرص و الحسد» و نيز گويد: «اطلب نفسك فى اربعة
اشياء: العمل الصالح بغير رياء و الاخذ بغير طمع و العطاء بغير منة و الامساك بغير
بخل» (طبقات ص 95) بعضى از تركيبات: محراب طاعت، بوستان طاعت، كوى طاعت، صومعه
طاعت، سرمايه طاعت، پيراهن طاعت ابواب طاعات و عبادات.
كنايت از دنياداران و جباران و خود خواهان است جبت و طاغوت اطلاق بر
هر نوع بتى شده و هر نوع مختال و فخورى را شامل است. حضرت امير فرمودند هر چه كه
تو را از حق باز دارد طاغوت تو است.
طاق ابرو
- (عرفانى) طاق ابرو كنايت از اهمال سالك است كه بواسطه آن سقوط كند
در درجه و مقام خود بواسطه تقصير خود.
طالب
- طالب يعنى خواستار و جوينده و در اصطلاح جوينده راه عبوديت را گويند
و محمدت كمال را گويند نه از روى دوستى.
عطار گويد:
طالب آن باشد كه جانش هر نفس
تشنه تر باشد و ليكن بىسبب
نى سبب، نى علتش باشد پديد
نه بود از خود نه از غيرش نسب
بعضى از تركيبات:
طالب مال.
طالب جان.
طالب علم.
طالب دين.
طالب دنيا.
طالب حكمت.
طالب گنج طالب حق طالب باطل.
طالب خدا.
طالب دل.
مولانا گويد:
علم دريائيست بىحد و كنار
طالب علم است غواص بحار
گر هزاران سال باشد عمر او
مىنگردد سير او از جستجو
كان رسول حق بگفت اندر بيان
اينكه منهومان هما لا يشبعان
طالب الدنيا و توفيراتها طالب العلم و تدبيراتها
پس درين قسمت چو بگشادى نظر
غير اين دنيا بود علم اى پدر
آب عذب دين همىجوشد ازو
طالب راز آن حياتست و نمو
غير مرد حق چو ريگ خشك دان
كاب عمرت خورد او هر زمان
طالب حكمت شود مرد حكيم
تا ازو گردى تو بينا و عليم
لوح حافظ لوح محفوظى شود
عقل او از روح محظوظى شود
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 2 صفحه : 1164