responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فلسفى نویسنده : جميل صليبا- منوچهر صانعى دره بيدى    جلد : 1  صفحه : 339

به شما عرضه كرد پس آن را بپذيريد» پيداست كه مقصود از اين خطه هدايت و استقامت است. تخطيط كردن يعنى حدود و خطوط چيزى را تعيين كردن و تخطيط كردن محل، يعنى تفكيك و آماده كردن آن براى ساختمان.

در علم اقتصاد خطه يا الگو عبارت است از مجموع تدابير معينى جهت اجراى يكى از مقرّرات كه خود بر دو قسم است: 1- تعيين هدفى كه رسيدن به آن منظور نظر است.

2- تعيين وسايل رسيدن به اين هدف. طراحى اقتصادى عبارت است از تنظيم حيات اقتصادى بر اساس نقشه عامى كه هدف آن رشد جامعه، رفع نيازهاى آن و برطرف كردن موانع و اشكالات پيشرفت جامعه است. اين طرح اقتصادى در جوامع مبتنى بر نظام جامعه‌گرائى (سوسياليستى) كه دولت بر شؤون زندگى مردم سلطه دارد، كار آسانى است اما در جوامع سرمايه‌دارى، به موجب برخورد آن با آزادى اقتصادى خالى از مشكلات نيست. لفظ طراحى (تخطيط) در جوامع امروزى عموميت يافته است بطورى كه در تنظيم تعليم و تربيت و امور اجتماعى و امثال آن به كار مى‌رود زيرا طراحى تربيتى بخشى از طراحى اقتصادى است و طراحى اقتصادى خود قسمى از طراحى اجتماعى عمومى است.

خطوط البيانية (طريقة)

فارسى/ روش ترسيمى‌

فرانسه/Methode graphique

انگليسى/Graphic method

روش ترسيمى مبتنى است بر نشان دادن روابط مجرد بوسيله اشكال هندسى مانند نشان دادن يك قانون طبيعى به وسيله نمودار (منحنى) مخصوص آن.

مهمترين اشكال اين طريقه شكلى است كه روابط متغيرها را توسط خط منحنى متصل يا منفصل نشان مى‌دهد به نحوى كه فاصله‌هاى آن دال بر مقادير متغير و ترتيب آنها نسبت به يكديگر است. اين شكل را شكل نمودارى گويند.

اما روش ترسيمى اقسام گوناگون دارد. مانند روش اولر (Euler( كه مبتنى است بر نمودار حدود مقياس توسط سه دايره مختلف، يا روش لايب نيتس كه مبتنى بر نمايش حدود مقياس توسط خطوط مستقيم است. يا روش نشان دادن داده‌هاى عددى به وسيله تقسيم يك دايره به اقسامى كه هر يك از اقسام آن متناسب با يكى از داده‌هاى عددى باشد. و نيز روش تمثيل نمودارى، به ترسيم خطوط نمودار توسط بعضى ابزارهاى معين مانند آلت موران اطلاق مى‌گردد، كه منحنى دال بر قانون سقوط (اجسام) را رسم مى‌كند.

نمودار قانونى يا قانون‌نگارى (Nomography( مبتنى است بر استعمال خطوطى بر روى لوحه‌اى به نام‌abaque به جاى محاسبات عددى. چون هر نويسنده‌اى خطى مخصوص خود دارد، مى‌توان بر اساس مطالعه خط افراد طبايع و عادات و سرشت دائمى و احوال متغير آنها را مطالعه كرد. مطالعه در خطوط افراد را ترسيم‌شناسى (Graphisme( و علم مربوط به آن را خطشناسى (Graphology( گويند كه بر دو قسم است.

1- شناخت خطوط (Graphonomy( كه عبارت است از تحقيق در شكل خط و رابطه آن با قوانين نفسانى و فيزيولوژيكى عمومى. 2- صنعت خط (Graphotechnie(

كه عبارت است از بهره‌بردارى از خطا در ترسيم صور و اشكال و هيئات مختلف نفسانى. و يا مقايسه اقسام خطوط به منظور شناخت صاحبان آنها، كه مثلا آيا اين خط خط يك نفر است يا متعلق به افراد مختلف است.

منحنى نفسانى (Psychogramme( عبارت است از نمودار صفات مختلف يك نفر. كلاپارد اين اصطلاح را به نمودارى اطلاق كرده است كه بيان‌كننده نياز هر حرفه‌اى به استعدادهاى نفسانى متناسبى است.

اصطلاح روان‌ترسيمى (Psychographie( به توصيف پديدارهاى نفسانى اطلاق مى‌گردد. روان ترسيمى بر دو قسم است: توصيف پديدارها و توصيف افراد. قسم اول مانند توصيف پديدارهاى عقلى و انفعالى. اين توصيف مقدم بر تفسير اين عواطف است. زيرا كسى كه پديدارهاى نفسانى را قبل از بروز آنها تفسير كند و بعد آنها را توصيف نمايد، در واقع از توضيح كامل مطلب ناتوان است. اما وصف افراد متضمن شمارش تمام صفات نفسانيى است كه موجب تمايز هر يك از افراد است. بطورى كه اين احصاء صفات، موجب تمثيل صورت نفسانى فرد، به نحوى كه منطبق با واقع باشد، مى‌گردد.

خطيئت‌

فارسى/ گناه‌

فرانسه/Peche

انگليسى/Sin

نام کتاب : فرهنگ فلسفى نویسنده : جميل صليبا- منوچهر صانعى دره بيدى    جلد : 1  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست