responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 484

براى هر انگشت دو ماهيچه از راست و چپ آن و انگشتان را به سوى خم شدن حركت مى‌دهند يا به صورت مستقيم اگر دو ماهيچه با هم حركت كنند و يا به صورت كج اگر يك ماهيچه حركت نمايد.

2. چهار ماهيچه ديگر روى مچ قرار دارند كه براى هر انگشتى يك ماهيچه مى‌باشد و دو ماهيچه مخصوص خم كردن انگشتان شست و كوچك مى‌باشند. اين ماهيچه‌ها بسيار به يكديگر آميخته هستند به گونه‌اى كه هرگاه آسيب به يكى از آنها رسد، ناتوانى براى ديگر ماهيچه‌ها در انجام عمل ويژه خود و نيز ناتوانى در جايگزينى براى انجام پاره‌اى از عمل ويژه ماهيچه آسيب ديده، عارض مى‌گردد و به دليل همين آميختگى ماهيچه‌هاى انگشتان، به سهولت نمى‌توان يكى از انگشتان پا را به تنهايى خم نمود.

(ماهيچه‌هاى مايل كننده)

از ماهيچه‌هاى انگشتان پا، پنج ماهيچه بر بخش فوقانى گام قرار دارند كه وظيفه آنها مايل كردن انگشتان به طرف خارج مى‌باشد. و پنج ماهيچه ديگر در بخش تحتانى گام قرار دارند هر يك از آنها به انگشتى كه در برابر اوست از جانب داخلى پيوند مى‌خورد، وظيفه اين پنج ماهيچه مايل كردن انگشتان به جانب داخلى مى‌باشد، اين پنج ماهيچه به اتفاق دو ماهيچه مخصوص انگشتان شست و كوچك؛ درست مشابه هفت ماهيچه كف دست مى‌باشند و ده ماهيچه (كف پايى) نخست نيز چنين مشابهتى دارند. [1]

بنا بر اين همه ماهيچه‌هاى بدن انسان پانصد و بيست و نه عدد مى‌باشند. [2]


[1] اختلاف نظر در خصوص ماهيچه‌ها از جهت تعداد و مكان دقيق آن بسيار زياد مى‌باشد، آنچه بر طبيب دانستن آن، لازم است، روش درمان است، مثلًا اگر در ماهيچه عضوى كشيدگى يا سستى عارض شد روش درمان درست آن را بداند و اين به دانستن تعداد ماهيچه متوقف نمى‌باشد. (گزيده از شرح آملى، ص 296)

[2] عدد مرقوم بنابر بيان ابن سينا است و در كتاب جوامع جالينوس پانصد و هجده عدد مى‌باشد و پانصد و بيست عدد نيز گفته شده است. (به نقل از شرح آملى، ص 296)

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 484
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست