نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 48
و همچنين اندر منفصل- كه: چون گوئى
[1] اين شمار: يا طاق است» اگر
[2] لفظ يا نبودى اين مقدم، قضيّه
[3] بودى، و يا جفت است اگر لفظ يا نبودى، اين تالى، قضيّه بودى. پس اين
يكى فرقست ميان مقدم- و تالى؛ و ميان موضوع- و محمول.
و ديگر فرق آنست كه: گوئى آنجا كه
[4]: موضوع- و محمول بود، كه [5] موضوع محمول است،- يا نيست. چنان كه گوئى: زيد زنده است، يا [6] نيست؛ و نگوئى [7] آنجا كه مقدم- و تالى بود، كه مقدم [8] تالى است،- يا نيست؛ و ليكن:
ميان مقدم- و تالى متصل، و مقدم
[9]- و تالى منفصل دو [10] فرق است:
[1] - جاى «و لفظ جواب» تا «چون گوئى» در نسخه «آ» سفيد است اگر
آفتاب بر آيد بدر آمدن لفظ اگر اين سخن نه راست باشد و نه دروغ و همچنين لفظ جواب
تالى را از قضيه بودن بيرون برده است زيرا كه چون گوئى آنگاه روز بود بدر آمدن لفظ
آنگاه اين سخن نه راست الخ- ن.