responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 13

زيد، كه معنى زيد جز زيد را نبود. پس اگر چيزى‌ [1] ديگر را زيد خوانى، بمعنى ديگر خوانى؛ نه بهمان معنى.

و اهل علم را مشغولى نيست بحال الفاظ- جزوى- و معنيهاء جزوى، بلكه شغل ايشان بمعنيهاء كلّى است. و شك نيست كه هر كلّى را جزويها اندر زير بود.

باز نمودن كلى ذاتى و عرضى‌

كلّى مر [2] جزويهاء خويش را، يا ذاتى بود- يا عرضى.

و [3] ذاتى آن بود- كه: چون معنى وى بدانى، و معنى جزوى- وى بدانى‌ [4]، سه حال بدانى هرآينه:

يكى آن كه بدانى كه آن جزوى را آن معنى هست، چنان كه چون بدانى- كه حيوان چه بود، و مردم چه بود، و شمار چه بود، و چهار چه بود [5]، نتوانى كه ندانى كه‌ [6] مردم حيوانست. و هم چنان نتوانى كه ندانى كه چهار


[1] - بى: ى- ه- ط- كب- آ.

[2] - و- د.

[3] - بى: و- ه- ط،- و معنى- كب.

[4] - بى: و معنى جز وى وى بدانى- آ- ه- ط.

[5] - بى: و چهار چه بود- ه- ط- ل- كب،- و مردم چه بود و شمار چه بود و مردم چه بود الخ- ق.

[6] - بى: كه- ل.

نام کتاب : منطق دانشنامه علائى نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست