responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : النجاة نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 115

فصل‌ [1]: فى المتواترات‌

المتواترات، و [2] هى الامور المصدق بها، من قبل تواتر الاخبار، التي لا يصح فى مثلها، المواطاة، لا على الصدق و لا على الكذب‌ [3]، لغرض من الاغراض، كضرورة تصديقنا بوجود الامصار و البلدان الموجودة، و ان لم نشاهدها.

فصل‌ [4]: فى المقبولات‌

المقبولات، و هى‌ [5] آراء اوقع‌ [6] التصديق بها، من قول‌ [7] من يوثق بصدقه، فيما يقول، اما لامر سماوى يختص به، أو لرأى و فكر قوي تميز به. مثل اعتقادنا أمورا، قبلنا ها [8] عن ائمة الشرائع عليهم السلام‌ [9].

فصل‌ [10]: فى الوهميات‌

الوهيات، [11] هى آراء، أوجب‌ [12] اعتقادها، قوة الوهم‌


[1] - ق: فصل فى المتواترات؛ هج: فى المتواترات؛ ب: المتواترات و هى؛ ها، د عنوان ندارد اين بند در ط و رم نيست و در د هم در هامش آمده است‌

[2] - ب «و» افزوده دارد

[3] - ق: المواطاة على الكذب‌

[4] - د، ط ها، رم عنوان ندارد و در ب و هج: فى المقبولات؛ «فصل» در ق است:

[5] - ب: و هى‌

[6] - رم: وقع‌

[7] - ب: من قول، پس بايد «اوقع» مجهول باشد.

[8] - ب: قلناها در بالا «قبلناها»

[9] - ب، د، ق: عليهم السلام؛ ط: عليه السلام؛ در ها، رم نيست؛ پس از اين در ق 2 افزوده دارد: [قبل ان يتحققها بالبرهان او شبهه‌]

[10] - ب، هج: فى الوهميات؛ ق افزوده دارد «فصل»؛ درد؛ ط، ها رم عنوانى نيست‌

[11] - رم «الوهميات» ندارد و دارد «و هى»

[12] - ط: اوقع‌

نام کتاب : النجاة نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست