نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 353
جهان چون چشم و خال و خطّ و ابروست
كه هر چيزى به جاى خويش نيكوست
نمونه سوم
انسان، نوعى حيوان است كه در سود و زيان حيوانات در نظام خلقت شريك
است. همچنين سود و زيانهايى وجود دارد كه ويژه انسان است و حيوانات را در آن،
سهمى نيست.
انسان افزون بر اينكه داراى قوّه عاقله است و از اين لحاظ، از
حيوانات، تمايز پيدا مىكند، داراى قوّه شهوت و غضب است و به لحاظ اين دو قوّه، با
حيوانات مشترك است.
زيانهايى كه دامنگير انسان مىشود، از ناحيه جهل و اطاعت نكردن
قوّه شهوت و غضب از قوّه عاقله است. شخصى كه فرمانبر شهوت و غضب خود است، ممكن است
كه در اين دنيا شادكام و آسودهخاطر باشد؛ ولى در روز رستاخيز زيان سختى مىبيند.
هرچند در همين دنيا هم ممكن است گرفتار بدبختى گردد و از ساعتى شهوترانى يا خشم و
غضب، ممكن است عمرى پريشانى و پشيمانى ببيند.
هركدام از قواى شهوى و غضبى كمالى دارند كه بايد به آن برسند. نه
وجود آنها در ساختار آدمى زايد است و نه كمال وجودى آنها. نمىتوان گفت: شهوت و
غضب نبايد در نهاد آدمى به وديعت گذارده شود. اگر شهوت نبود، بقاى فرد و بقاى نوع،
تضمين نمىشد. اگر غضب نبود، انسان از جان، مال، شرف، ناموس و دين خود دفاع
نمىكرد. اينها بايد باشند، منتها بايد تحت فرمان عقل و شرع، انجام وظيفه كنند. در
اين صورت، نه تنها در دنيا و آخرت، زيانى بر وجود آنها مترتّب نمىشود، بلكه هم در
دنيا و هم در آخرت، وسيله سعادت و سربلندى خواهند بود.
اگر انسان از خشم و شهوت، زيان مىبيند، براى كاربرد غلط و
غيرعقلانى
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 353