نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 163
ارسطو در پاسخ از چيستى علم مىگويد: «چالاك شدن جان بر هرچه جز
اوست [1]»
و در پاسخ اينكه به چه دانيم كه از كجا آمدهايم، مىگويد: «چون علم
مىآموزيم، پيشتر مىرويم.» [2]
«اين پيشتر رفتن، اعتلا و تقرّب انسان، درجهدرجه و جستهجسته به
سوى مبدأ عالم است كه در مطلق كمال، كمال مطلق است و علم، غذا و سازنده و
پروراننده مغتذى است و در حقيقت، غذا با همه اختلاف انواع ... با مغتذى مسانخ است
... غرض اينكه جواب فوق ... را در اتحاد علم، عالم و معلوم، شأنى به سزاست.» [3]
اشاراتى از شيخ الرئيس
وى پس از آنكه در كتاب مبدأ و معاد استدلال خود را بر اتحاد عاقل و
معقول ذكر كرده، مىگويد:
فقد اتّضح من هذا أنّ كلّ ماهيّة جرّدت عن المادّة و عوارضها، فهي
معقولة بذاتها بالفعل، و هي عقل بالفعل، و لا يحتاج في أن تكون معقولة إلى شيء
آخر يعقلها؛ [4]
از اين برهان روشن شد كه هر ماهيّتى كه از ماده و عوارض ماده مجرّد
باشد، بالذات معقول بالفعل و عقل بالفعل است و در معقول بودن خويش نيازى به چيز
ديگرى كه او را تعقّل كند، ندارد.