نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 725
عبارات زيبا و شيوا بكار برده مىشود، در صورتى كه در «ايضاح» ممكن است عبارات زيبا و شيوا باشد و يا نازيبا و غيرشيوا «*».
18- ديگر از صناعات موجود در آيه مورد بحث «تمكين» است
يعنى هركلمه در جاى خود قرار گرفته باشد و رعايت همه چيز شده باشد.
19- در
آيه مورد بحث، صنعت «انسجام» نيز وجود دارد؛ زيرا سخن يك دست
است و هموار و روان و سليس و به قول ابن ابى الإصبع 78، كلامى منسجم است كه
«بسهولةسبك و عذوبة الفاظ و سلامة تأليف»
موصوف باشد ولى در عين حال ابن ابى الإصبع، از تأثير در نفوس و قلوب نيز، غفلت
نورزيده و آنرا شرط اساسى كلام منسجم دانسته است.
ابن ابى الإصبع براى كلام منسجم آيه «... إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى
اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ «**»»
آيه 86/ يوسف (12)
را مثال آورده و توضيح داده كه منسجم بودن اين آيه و عذوبت الفاظ و
تأثير آن در نفوس، بر هرشنونده، روشن است و حتّى تكرار كلمه «اللّه» در
جمله «واعلم من اللّه» با آنكه اگر گفته
شود: «واعلم منه» موجزتر مىباشد ولى از
باب تعطّف در كلام و زيادت خضوع، گفته شده است «واعلم من اللّه» همانطورى كه در آيه «
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 725