نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 723
15- در آيه مزبور، صنعت «تسهيم» نيز
هست و «تسهيم «»» آنست كه
در آغاز مطلب كلامى بياورند كه آخر كلام، همان مطلب را اقتضاء كند و يا بالعكس و
به قول ابن ابى الإصبع 74 «وهو ان يكون ما يتقدّم من الكلام
دليلا على ما يتاخر منه او العكس».
16- صنعت
ديگرى كه در آيه مورد بحث وجود دارد، «تهذيب» است؛
زيرا كه كلمات آيه هريك داراى صفات خوبى است و به اصطلاح، هرلفظ «سهلالمخرج» است و فصيح و به گوش
خوشآيند است و مأنوس و ناخوش آهنگ هم، نيست و ميان حروف آن، تناسب و سازگارى و
همآهنگى نيز وجود دارد و به اصطلاح، متلائم است و سازگار و متناسب.
ابن ابى الإصبع، سه قسم تهذيب برشمرده است 75:
يك قسم از تهذيب آنست كه نويسنده، پس از فراغ، دوباره به نوشته خود
مىنگرد تا آنرا منقّح سازد و عيوب آنرا برطرف سازد، كه البته اين قسم از «تهذيب» در قرآن مجيد، مصداق ندارد؛ زيرا منشأ اينگونه از «تهذيب» غفلت و خطا و سهو و لغزش و ضعفى است كه در نويسنده، هست و چنين چيزى
درباره قرآن مجيد، به كلّى منتفى است و قرآن، كلام خداى قادر منزّه از نقص و لغزش
است.
يك قسم، از «تهذيب» همانست
كه بدان حسن ترتيب و روش نيك گويند كه نويسنده بايد حسن همجوارى كلمات را در نظر
بگيرد و كلمات متناسب و سازگار با
() براى آگاهى بيشتر در باب صنعت «تسهيم» علاوه بر صفحه 100 «بديعالقرآن» مىتوان به مآخذ
زير نيز مراجعه كرد:
1- «نقدالشعر» قدامة بن جعفر ص
99 كه تحت عنوان «توشيح» بيان كرده است.
2- «الصناعتين» ص 383.
3- «المثلالسائر» ص 296.
4- «العمدة» ابن رشيق قيروانى ج 2 ص 26.
5- «سرّالفصاحة» ابن سنان خفاجى
ص 15 تحت عنوان «معاظله».
6- «بديع» ابن منقذ ص 64.
7- «خزانةالادب» ابن حجّة ص 374.
8- «نهايةالارب» نويرى ج 7 ص 142.
نام کتاب : در قلمرو بلاغت نویسنده : علوى مقدم، محمد جلد : 1 صفحه : 723