نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 94
تداخل دو عده
اگر دو عده در زن جمع شد همچون عده وطء به شبهه وعده طلاق يا عده
وفات ونظاير آن. آيا اين دو عده باهم تداخل مىيابند يا تعدد واجب است؛ يعنى عدهها
از هم جدا گرفته مىشوند؟
در اين مورد احوط، ترتيب احكام تعدّد است.
و- حرمت ازدواج در حال احرام
حديث شريف:
1- از امام صادق عليه السلام آمده است كه فرمود:
«... وشخص مُحرِم اگر با علم به اينكه ازدواج در حال احرام حرام است، ازدواج كند
آن زن ديگر بر او حلال نگردد.» [1]
2- ونيز مىفرمايد: «مُحرِم نبايد ازدواج كند و نبايد كسى را به
ازدواج كسى در آورد واگر ازدواج كرد، يا براى كسى كه مُحرِم نيست عقد ازدواج جارى
كند، تزويجش باطل است.» [2]
3- از ابو جعفر عليه السلام نقل است كه فرمود: «امير المؤمنين
پيرامون مردى داورى كرد كه در حال احرام زنى را به عقد خود درآورده بود، امير
المؤمنين به او حكم كرد كه رهايش كند ونكاح او را به چيزى نگيرد تا آن گاه كه از
احرام بيرون آيد، پس هر گاه مُحِل شد او را اگر خواست خواستگارى كند، وخانواده زن
اگر خواستند او را تزويج كنند، واگر نخواستند تزويج نكنند.»
[3]