نام کتاب : احكام خانواده و آداب ازدواج نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 58
شما. پس خواهر نسبت به شير خوار، بدو نسبت مى يابد به سبب مادر واين
خود دليل آن است كه انتساب وخويشاوندى با كودك شير خوار مى تواند از طريق انتساب
به مادر باشد.
حديث شريف:
1- در حديثى منقول از امام باقر عليه السلام آمده
است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «به سبب رضاع همان حرام شود كه به
سبب نسب.» [1]
2- از زياد بن سوقه روايت است كه گفت: به امام باقر عليه السلام عرض
كردم: آيا رضاع حد خاصى دارد كه آن را معتبر بشماريم؟
حضرت عليه السلام فرمود: «شيرخوارگى در كمتراز يكشبانهروز يا
پانزده بار شير دادن متوالى از يك زن واز شير يك مرد، بدون آنكه شير دادن زنى ديگر
ميان آن فاصله بيندازد، موجب محرميت نمىشود.» [2]
3- امام صادق عليه السلام در پى پرسش از چگونگى محرم شدن به سبب رضاع
فرمود: «آن رضاعى كه گوشت را بروياند، واستخوان را محكم سازد.»
راوى مىگويد: عرض كردم آيا كودك با ده بار شير خوارگى محرم مىشود؟
حضرت عليه السلام فرمود: «نه، زيرا با ده بار شير خوارگى نه گوشتى
مىرويد ونه استخوانى محكم مى شود.» [3]
[1] - وسائل الشيعه، ج 14، ص 80، ابواب ما يحرم بالرضاع، باب 1،
حديث 1.