دلهايى قرار داد كه به سوى او مىآيند و هرگونه ميوهاى را در آنجا،
گرد مىآورند، چنان كه بيت اللَّه الحرام را بازگشتگاهى براى مردم قرار داد، كه
هرگاه مكّه را زيارت مىكنند، بدان دوباره روى مىآورند، چه، عطر توحيد و روح و
روحيّه ايمان از آن برمىخيزد و نخستين خانهاى است كه براى مردم برپا شده است.
خداوند مىفرمايد: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ
لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِلْعَالَمِينَ* فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ
مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِناً وَللَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ
الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ
غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين[1]
«نخستين خانهاى كه براى مردم قرار داده شده، همان است كه در مكّه
است كه پربركت، و مايه هدايت جهانيان است. در آنجاست آيات روشن و مقام ابراهيم، و
هركه بدان داخل شود ايمن است. و براى خدا، حجّ آن خانه بر كسانى كه قدرت رفتن به
آن را داشته باشند واجب است، و هر كه راه كفر پيش گيرد (بداند كه) خدا از جهانيان
بىنياز است.»
از اين سخنان اين بينشها را مىيابيم:
1- اين كه بيت اللَّه الحرام نخستين خانهاى است براى بندگان خدا، كه
در آن پرستشى كنند بدون آن كه چيزى غير از تقديس خدا اعمّ از قوميّتگرايى يا
نژادپرستى يا برترى رنگ يا هر آلودگى ديگر بشرى، آن را بيالايد.
2- اين خانه از آن همه مردم است؛ همه جهانيان از سياه گرفته تا سفيد
واز عجمى تا عربى، از مجاور نزديك گرفته تا زائر دور. اين خانه همه مردمان است به
يك سان.
3- آن خانه خداست در مكّه كه همه ملّتها و قبيلهها در آنجا با
يكديگر ديدار مىكنند.