نام کتاب : احكام مطهرات و نجاسات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 97
نجاست ادرار است. مراد از منى به حسب لغت [1] منى
انسان است امّا در مورد آب ساير حيوانات، فقها گفتهاند: منى هر حيوانى كه خون
جهنده دارد مثل گاو و شتر، پليد است و بهتر آن است كه از آن اجتناب شود.
امّا در مورد آب بارورى ساير حيوانات، دليلى بر نجاست آن وجود ندارد.
بايد به اين نكته اشاره شود كه غيراز ادرار و مدفوع و منى و خونهاى
سهگانه (حيض و استحاضه و نفاس) ساير آبهايى كه از آلت تناسلى خارج مىشود، پاك
مىباشد مانند «مذى» كه در هنگام شهوت و ملاعبه و «ودى» كه بعداز ادرار و «وذى» كه
بعداز منى خارج مىشود يا هر مايع ديگرى كه به خاطر بيمارى و غيره خارج شود.
[1] - گفتهاند: «منى» آب انسان است و «عيس» آب شتر، «يرون» آب
اسب، «زاجل» آب شترمرغ. ر. ك: فقه اللغه، ثعالبى، ص 186.
نام کتاب : احكام مطهرات و نجاسات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 97