1- غسل كردن، مانند وضو، يكنوع پاكيزگى وطهارت است وپاكيزگى مستحب
است، واحاديث فراوانى در ترغيب به غسل در اوقات واماكن متبركه وبراى اعمال عبادى
وارد شدهاست كه پايبند بودن به آنها نشانه كمال ايمان يك مسلمان خواهد بود.
2- همه غسلها چه واجب يا مستحب، از وضو كفايت مىكند، چه حديث خاصّى
درمورد آنها وارد شده باشد يا نه، ولى وضو گرفتن قبل يا بعد از آنها اشكال ندارد
مگر غسلجنابت كه نه قبل از آن ونه بعد از آن وضو لازم نيست.
3- اگر اسباب گوناگونى براى غسل، موجود باشد، به نيت همه آنها يك غسل
مىكنىوبراى آن، از باب تسليم وتعبّد، ثواب خواهى برد.
4- اگر بعد از غسل مستحب وقبل از انجام دادن عملى كه براى آن غسل
كردهاى، حَدَثاصغر (ادرار ومدفوع وباد معده و غيره) صادر شود، فقها گفتهاند:
غسل باطل شدهاست وبرخى گفتهاند: اعاده غسل مستحب است، و اين نظر اقرب است.
5- اگر آب موجود نباشد، تيمّم به جاى غسل مستحب، به اميد پاداش
خداوندى اشكالندارد، زيرا تيمّم نيز طهارت است.
6- غسلهاى مستحبى كه در روايات به آنها اشاره شده بسيار زياد است، ما
ذيلًا مهمترينآنها را يادآور مىشويم:
- غسل روز جمعه، كه از ديگر غسلهاى مستحبى مهمتر است، و در برخى از
روايات بهلفظ واجب به آن اشاره شده است.
- غسل عيد فطر وعيد قربان.
- غسل احرام.
- غسل وارد شدن به شهر مكه معظمه ومدينه منوره.
- غسل طواف.
- غسل زيارت پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله وائمه اطهار سلام
اللَّه عليهم.