responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 429

7- سرمه كشيدن و دارو ريختن در گوش و چشم و بكارگيرى انفيه (با كراهت دراين مورد) براى روزه‌دار اشكالى‌ندارد. دود، بخار و غبار نيز اشكالى ايجاد نمى‌كند در صورتيكه غلظت آنها به حدّى نرسد كه در عرف آشاميدن يا خوردن محسوب‌شود. همچنان اشكالى ندارد كه روزه‌دار براى نماز مضمضه كند، امّا مراقب باشد تا آب به داخل بدن او وارد نشود، و نيز اشكال نداردكه روزه‌دار با چوب تر يا خشك مسواك كند و اشكال ندارد كه روزه‌دار آدامس بى‌طعم بجود (البتّه مكروه است) وهمچنين جايز است كه روزه‌دار مزّه غذا را بچشد و يا غذاها را براى پرنده و يا غير آن جويده و نرم كند.

ب- آميزش:

1- آميزش جنسى بر مرد و زن روزه‌دار حرام است چه همراه با خروج منى باشد يا نباشد، وموجب بطلان روزه مى‌شود.

2- نزديكى از عقب نيز حرام است و موجب بطلان روزه هر دو طرف مى‌شود.

3- آميزش با پسر نيز همان حكم را دارد، و آميزش با چهارپايان بنابر احتياط روزه را باطل مى‌كند. (اين دو عمل ازمحرّمات بزرگ است در روزه و غير روزه).

4- استمنا حرام است و كسى كه اين عمل را چه بواسطه لمس كردن يا بوسيدن و حتّى با نگاه نمودن به جنس مخالف يا به تصوير اوو نيز با نگاه كردن به فيلم مبتذل انجام دهد و يا حتّى با تخيّل استمنا كند، روزه‌اش در تمام اين موارد باطل مى‌شود.

5- كسى كه موارد فوق را انجام بدهد، بدون اينكه قصد بيرون آمدن منى كرده باشد ولى ناگهان منى از او بيرون بيايد روزه اواشكالى نخواهد داشت.

6- احوط اين است كه انسان از هر چيزى كه بواسطه آن احتمال بيرون آمدن منى داده مى‌شود اجتناب كند، پس نبايد- در صورت‌ترس از بيرون آمدن منى- همسر خود را ببوسد يا او را لمس كند، امّا اگر از بيرون آمدن منى ايمن باشد و از عادت او بيرون آمدن منى‌نباشد ولى اتّفاقاً منى از او بيرون بيايد اشكالى نخواهد داشت.

7- محتلم شدن در خواب روزه را باطل نمى‌كند حتّى اگر روزه‌دار بداند كه اگر بخوابد محتلم خواهد شد، اگرچه بهتر است كه ازاين حالت اجتناب كند در صورتى كه موجب حرج و دشوارى نباشد.

ساير مبطلات:

1- غبار غليظى كه بمنزله خوردن حساب شود، و بخار انبوهى كه بمنزله آشاميدن حساب‌

نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 429
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست