قبلهاى كه از آنخوشنود باشى باز مىگردانيم. پس روى خود را به سوى
مسجدالحرام كن. و هر جا باشيد، روى خود را به سوى آن بگردانيد. وكسانى كهكتاب
آسمانى به آنها داده شده، بخوبى مىدانند اين فرمان حقى است كه از ناحيه
پروردگارشان صادر شده، و خداوند از اعمال آنها غافلنيست.»
«و از هرجا خارج شدى، روى خود را به جانب مسجدالحرام كن، و هر جا
بوديد، روى خود را بهسوى آن كنيد؛ تا مردم، جزظالمان، دليلى بر ضد شما نداشته
باشند. از آنها نترسيد و (تنها) از من بترسيد. (اين تغيير قبله به خاطر آن بود كه)
نعمت خود را بر شما تمام كنم شايد هدايت شويد.»
رهنمودى از آيات: پيامبر خداصلى الله عليه وآله از اهل مكّة بود و
عظمت مكّه و جلال و شكوه آن را نزد خداوند به خوبى مىدانست ولىچون خدا امر كرده
بود، به سوى مسجدالاقصى نماز مىگزارد، زيرا او اوّلين پرستنده و تسليم شونده به
امر خدا بود، ولى اين تسليمبودن مانع از اين نمىشد كه پيامبر اسلام به درگاه
خداوند دعا كند و بخواهد كه قبله ديگرى كه حضرت از آن خوشنود باشد، تعيينكند، و
لذا به گونه انتظار آميز رو به آسمان مىكرد و علاقهمند بود كه مسجد الحرام و كعبه،
قبله او قرار گيرد. خداوند نيز اين دعا رإ؛ 88
استجابت نمود و به پيامبر دستور داد كه رو به جانب مسجدالحرام نمايد.
فقه آيات: از آيات مذكور، بصيرتهاى زير را
استفاده مىكنيم:
الف- تعيين قبله تشريع و قانون الهى است، مگرنه اين است كه قبله شرط
اساسى نماز است؟ پس بايد درباره آن وحى نازل شود وحكم خدا بيان گردد و لذا در قرآن
تعيين قبله به صورت «امر» آمده است.
ب- رو نمودن- كه قرآن به آن دستور داده- عبارت است از اينكه با رو،
در مقابل چيزى قرار بگيرى، و چون سر انسان به صورتدايره است، پس رو و صورت، قسمتى
از اين دايره را تشكيلمىدهد، و مقابل شدن با چيزى با صورت، تنها به معناى مقابل
قرار گرفتن بينى نيست