نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 71
است. زيباتر آن است كه هم شامل ترس در دنيا باشد؛ هم آخرت.
اين آيه را با ضميمه كردنِ آيات ديگر مىتوان چنين معنى كرد كه:
منظور از غيب اين است كه ايمان فرد به غيب كامل باشد. تمام ابعاد غيب
را قبول كند و ايمان به تمام ناشناختههايش داشته باشد. مثل برخى نباشد كه بخشى را
مىپذيرند و بخش ديگر را رها مىكنند؛ ايمان بايد كامل باشد؛ چرا كه در قرآن
مىخوانيم:
«إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ».[1] خداوند، تنها از پرهيزگاران مىپذيرد.
تا ايمان كامل، همهجانبه و شامل بر همهى زواياى پنهان معارف نباشد،
چندان ثمرى نخواهد داشت. و اگر ايمان كامل شد و غيب را هم شامل گرديد،
«فَبَشِّرهُ بِمَغْفِرةٍ و أجْرٍ كريمٍ».
چنين كسى را با آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده.
در اين آيه واژهها دوتا دوتا در كنار هم قرار گرفتهاند: «اتّبع
الذكر» و «خشى الرحمن» با هم آمدهاند. «فَبَشِّرهُ» با «انما تنذر» در كنار هم،
«مغفرة» و «اجر كريم» نيز به هم عطف شدهاند.
/ هفت
محو گناهان گذشته
با بحث كوتاهى در بارهى مغفرت اين درس را به پايان مىرسانيم.
«مغفرت» يعنى چه و منظور قرآن از «فبشِّرْهُ بِمَغفرِةٍ» چيست؟
جملهى مشهور و معروفى داريم كه «الإسلامُ يَجُبُّ ما قبله»[2] يعنى: اسلام اين ويژگى را دارد كه ماقبلِ خود را از بين مىبرد و
محو مى كند. انسان در لحظهاى كه ايمان مىآورد، ماقبل او از مابعدش جدا مىشود.
روايتى از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده كه: عبد الله بن مسعود نزد پيامبر
گرامى آمده و عرض